70 YHTEISKUNTAPOLITIIKKA 84 (2019):1 Sähkösavukkeiden saatavuus ja valvonta uuden tupakkalain aikana EEVA OLLILA & RISTO FONSELIUS & PEKKA SALMINEN Johdanto Suomi kirjasi vuonna 2010 ensimmäisenä maa- na maailmassa lakiin tavoitteen ihmisille myrkyl- lisiä aineita sisältävien ja riippuvuutta aiheutta- vien tupakkatuotteiden käytön loppumisesta (L 698/2010). Perinteisen tupakoinnin vähentyessä suuret tupakkayhtiöt ovat panostaneet uudenlais- ten tupakka- ja nikotiinituotteiden, kuten nuus- kan ja sähkösavukkeiden, kehittämiseen ja myyn- tiin (Patja 2017; Peeters & Gilmore 2015). Uu- teen, vuoden 2016 tupakkalakiin (L 549/2016) lisättiin tavoitteeksi tupakkatuotteiden käytön loppumisen lisäksi myös tavoite muiden myr- kyllisiä aineita sisältävien ja riippuvuutta aiheut- tavien nikotiinituotteiden käytön loppumisesta. Lain perusteluissa tavoiteaikataulua kiristettiin ai- emmasta vuodesta 2040 vuoteen 2030. Vuoden 2014 Euroopan unionin tupakkatuotedirektiiviin (D 2014/40/EU) sekä vuoden 2016 Suomen tu- pakkalakiin sisällytettiin tupakkatuotteiden lisäk- si sähkösavukkeita koskevia säädöksiä. Sähkösavuke on sähköllä toimiva poltettavan savukkeen käyttötapaa imitoiva laite, jossa tupa- kanpurut on korvattu nesteellä, joka muuttuu kuumennettaessa sisään hengitettäväksi höyryksi. Nesteet voivat olla nikotiinipitoisia tai nikotiinit- tomia, ja niitä on maailmalla saatavana niin maus- tamattomina kuin lukuisilla eri makuvaihtoeh- doilla maustettuina (Allen & al. 2016; Ruokolai- nen & al. 2015). Moderneja sähkösavukkeita on kehitelty tupakkateollisuuden piirissä jo erityises- ti 1990-luvulta lähtien, mutta vasta vuonna 2003 Kiinassa kehitettyä sähkösavuketta pidetään usein maailmalla yleistyneen modernin sähkösavukkeen lähtölaukauksena (Dutra & al. 2016). Yhdysval- loissa ja Euroopassa sähkösavuke tuotiin markki- noille ensimmäisen kerran vuoden 2007 tienoilla (Pauly & al. 2007; Pepper & Brewer 2014). Suo- meen sähkösavukkeet saapuivat vuosien 2011 ja 2012 aikana (Ruokolainen & al. 2016). Sähkösavukkeet ovat uusi tuoteryhmä, ja nyky- tiedon valossa näyttää siltä, että verrattuna perin- teiseen tupakointiin sähkösavukkeet ovat vähem- män haitallinen vaihtoehto. Sähkösavukkeet eivät kuitenkaan ole haitattomia. Terveydellisiin hait- toihin kuuluvat nikotiiniin systeemivaikutukset, maku- ja hajuaineiden vaikutukset erityisesti hen- gitysteihin ja keuhkoihin sekä nesteiden sisältä- mien pienhiukkasten vaikutukset keuhkoihin. On myös keskusteltu nesteen höyrystymiseksi lisättä- vien aineiden mahdollisista haitoista. Huolta tuo- vat myös sähkösavukkeiden mahdolliset muut pit- käaikaisvaikutukset, joista laitteiden ja nesteiden uutuuden ja moninaisuuden vuoksi on toistaiseksi kovin vähän tutkittua tietoa. (Drope & al. 2017; Stratton & al. 2018; WHO 2014.) Uusien nikotiinituotteiden kokeilu ja käyttö ovat yleistyneet niin maailmalla kuin Suomessa- kin (Special Eurobarometer, 2017). 2000-luvul- la etenkin nuuskan, mutta viime vuosina myös sähkösavukkeiden suosio on yleistynyt suomalais- ten keskuudessa. Sähkösavukkeiden säännöllinen käyttö on väestötasolla kuitenkin melko vähäis- tä: vuonna 2014 sähkösavukkeita käytti säännöl- lisesti vain kaksi prosenttia aikuisväestöstä ja 12 prosenttia ilmoitti kokeilleensa sähkösavukkeita (Ruo kolainen & al. 2017a). Sähkösavukkeiden käyttö on usein seurausta halusta lopettaa tupakointi ja minimoida perin- teisen tupakoinnin tiedostettuja haittoja (Adki-Artikkeli on julkaistu alun perin e-julkaisuna 15.5.2018. YHTEISKUNTAPOLITIIKKA 84 (2019):1 71 son & al. 2013; Special Eurobarometer, 2017). Mutta tutkimustulokset sähkösavukkeiden käy- töstä tupakoinnin lopettamisessa ovat ristiriitai- sia (Kalkhoran & Glantz 2016; Hartmann-Boyce & al. 2016; Ruokolainen & al. 2015). Sähkötu- pakan käyttö perinteisestä tupakasta vieroittautu- miseen saattaa myös johtaa riippuvuuden siirtymi- seen tupakasta sähkötupakkaan (Filippidis & al. 2017). Sähkösavukkeiden käyttö yhdistyy usein myös muiden tupakkatuotteiden käyttöön (Sone- ji & al. 2017; Ruokolainen & al. 2016), jolloin vaarana on sekä riippuvuuden että mahdollisesti jopa haittojen lisääntyminen (Drope & al. 2017). Sähkösavukkeiden käyttö painottuu nuorem- piin ikäryhmiin sekä tupakkatuotteita käyttäviin (Drope & al. 2017; Kinnunen & al. 2017). Vuon- na 2017 toteutetussa nuorten terveystapatutki- muksessa peräti 26 prosenttia kyselyyn vastan- neista 12–18-vuotiaista kertoi kokeilleensa säh- kösavukkeita, mutta vain harva vastanneista kertoi käyttävänsä sähkösavukkeita päivittäin. Yleisintä sähkösavukkeen käyttö oli 18-vuotiailla pojilla, joista hieman alle kaksi prosenttia kertoi käyttä- vänsä sähkösavukkeita päivittäin, mutta 18-vuo- tiaista tytöistä ei kukaan. Vuodesta 2015 vuo- teen 2017 sähkösavukkeita säännöllisesti käyttä- vien nuorten osuudet pysyivät suunnilleen samoi- na tai vähentyivät kaikissa ryhmissä, poik keuksena 14-vuotiaiden poikien käytön selkeä kasvu. (Kin- nunen & al. 2017.) Nuorilla kaikkien nikotiini- tuotteiden, kuten tupakan, nuuskan ja sähkötu- pakan, kokeiluihin liittyvät yleensä samat tausta- tekijät (Ruokolainen & al. 2017b). Sähkösavukkeita markkinoidaan internetissä (Chu & al. 2016) ja markkinointia kohdennetaan nuorille (Cantrell & al. 2015). Nuorten mieliku- vat nuuskasta ja sähkösavukkeista ovatkin tupak- kaa positiivisempia (Piispa 2017). Tupakoimat- tomia suomalaisnuoria sähkösavukkeiden käytön aloittaminen näyttäisi kiinnostavan huomattavasti enemmän kuin esimerkiksi tupakoinnin tai nuus- kaamisen (Puupponen & al. 2017). Sähkösavukkeiden markkinoita koskevat kan- santerveyshuolet ovat siis liittyneet siihen, että 1) sähkösavukkeiden käyttäjäkuntaan liittyisivätkin sellaiset ihmiset, jotka eivät ole aiemmin käyttä- neet nikotiinituotteita, erityisesti nuoret, ja 2) et- tä sähkösavukkeidenkäyttö johtaa tupakkatuottei- den käyttöön ja 3) että sähkösavukkeiden käyttö muodostuisi rinnakkaiseksi muiden tupakka- ja nikotiinituotteiden kanssa eikä niinkään korvaisi aiemmin käytössä ollutta tupakkatuotetta, kaikista nikotiinituotteista vieroittautumisesta puhumat- takaan, ja 4) että sähkösavukkeiden terveyshaitat osoittautuvat nyt merkittävimmiksi kuin nyt on tiedossa (Peeters & Gilmore 2015; Kalkhoran & Glantz 2016; Drope & al. 2017; Stratton & al. 2018; Soneji & al. 2017). Tämän analyysin tavoitteena on tapaustutki- muksen metodeja käyttäen selvittää, kuinka vuon- na 2016 voimaan astunut uusi tupakkalaki on vai- kuttanut sähkösavukkeiden saatavuuteen ja mil- tä osin se on sähkösavukkeiden suhteen onnistu- nut tai epäonnistunut nikotiinittoman Suomen tavoitteiden edistämisessä sekä erityisesti nuorten suojelussa nikotiinituotteilta ja niiden aiheutta- milta terveysvaaroilta. Lainsäädäntö Ennen uutta tupakkalakia sähkösavukelaitteita ja nikotiinittomia nesteitä sai Suomessa myydä ilman ikärajaa ja niitä sai myös pitää esillä sekä markkinoida. Sähkösavukkeita olikin saatavilla ja esillä muun muassa päivittäistavarakaupoissa ja esimerkiksi elokuvaketjun makeistarjontaan saat- toi sisältyä makuja sisältäviä savukkeenomaisia, sähköisiksi vesipiipuiksi (e-shisha) kutsuttuja tuotteita. Sähkösavukkeissa käytettävien nikotii- nia sisältävien nesteiden myynti Suomessa oli kiel- lettyä. Nikotiininesteitä sai ostaa EU-alueella si- jaitsevista verkkokaupoista postitse Suomeen. Euroopan unionin uudistettu tupakkatuote- direktiivi astui voimaan huhtikuussa 2014. Jä- senmaiden tuli panna se täytäntöön kansallises- sa lainsäädännössä kahden vuoden sisällä. Tupak- katuotedirektiivi sisälsi säädöksiä muun muas- sa sähkösavukkeiden laadusta, nesteampulli- en koosta ja enimmäisvahvuudesta sekä niis- tä annettavista tiedoista. Elokuussa 2016 voi- maanastuneen Suomen kansallisen tupakka- lain myötä nikotiinia sisältävien sähkösavuke- nesteiden myyminen tuli luvanvaraisesti lailli- seksi ja sähkösavukkeisiin, nikotiininesteisiin ja höyrystettäväksi tarkoitettuihin nikotiinittomiin nesteisiin sovelletaan pääosin samoja rajoituksia ja valvontaa kuin tupakkatuotteisiin. Sähkösavuke- laitteita tai sähkösavukenesteitä ei saa enää myydä alle 18-vuotiaille, eikä niitä saa käyttää siellä, mis- sä tupakointikin on kiellettyä. Sähkösavuketuotteiden mainonta ja esilläpito kiellettiin kansallisessa lainsäädännössä. Tupakka- tuotteiden ja sähkösavukkeiden myyntiin erikois- 72 YHTEISKUNTAPOLITIIKKA 84 (2019):1 tuneissa liikkeissä tuotteet saavat olla esillä, mutta ulkoa ei saa nähdä myymälöihin sisälle, vaan ikku- noiden tulee olla peitetyt. Aiemmin sallittu niko- tiininesteiden rajat ylittävä etämyynti EU-alueel- ta Suomeen kiellettiin (L 549/2016 58 §). Vaik- ka EU:n tupakkatuotedirektiivi ei kieltänyt maku- ja ja tuoksuja sähkösavukenesteissä, Suomen kan- sallisessa lainsäädännössä maultaan tai tuoksultaan tunnusomaisten nikotiininesteiden sekä nikotii- nittomien nesteiden myynti (eli muu kuin tupak- kamaku) kiellettiin 1.1.2017 alkaen (L 549/2016 11 §). Nikotiinipitoiset ja nikotiinittomat sähkö- savukenesteet otettiin vuoden 2017 alusta tu- pakkaverotuksen piiriin tupakkalain uudistuksen myötä. Laki määrittelee sähkösavukenesteille ve- ron, joka on 0,30 €/ml (L 838/2017). Vähittäis- myyntiä valvovat kunnat, ja ne perivät vähittäis- ja tukkumyyntiin liittyvät vuosittaiset valvontamak- sut. Valvontamaksu peritään erikseen nikotiini- nesteistä ja tupakkatuotteista. Myyntipistekohtai- nen kunnan määrittämä myyntilupa on lain mu- kaan 150–500 euroa. Aineisto ja metodit Tämä analyysi on tehty tapaustutkimuksena, jos- sa kohteena olevasta ilmiöstä pyritään luomaan mahdollisimman kattava kokonaiskuva. Tämä ta- pahtuu keräämällä tutkittavasta kohteesta aineis- toa useasta eri lähteestä. Monipuolisen aineiston avulla ilmiötä voidaan valottaa eri kulmista. Ta- paustutkimuksessa aineisto käsittää usein esimer- kiksi asiakirjoja, haastatteluita, havainnointia ja sanomalehtiaineistoja. Monipuolisella aineistol- la pyritään saavuttamaan aineiston moninäkökul- maisuus. (Yin 2014, 104.) Media- ja keskustelupalsta-analyysi Saadaksemme kokonaiskuvan sähkösavukkeista käydystä julkisesta keskustelusta ja sen yhteiskun- nallisista ulottuvuuksista sekä keskustelun osapuo- lista ja heidän tavoitteistaan etsimme hakukoneilla tammikuun 2014 ja joulukuun 2017 välillä medi- assa olleet uutiset, joissa mainittiin joko sana säh- kösavuke tai sähkötupakka. Media-aineiston avul- la täsmensimme myös tutkimussuunnitelmaa. Sähkösavukkeiden käyttäjien käyttökoke- muksien, sähkösavukkeiden hankintatapojen se- kä hankintakokemusten selvittämiseksi keräsim- me keskustelupalsta-aineistoa sähkösavukkeiden käyttäjien ja aiheesta kiinnostuneiden omalta e-savuke.com-sivuston keskustelupalstalta se- kä pienemmiltä keskustelupalstoilta. Aineistoon koottiin viestit, jotka oli jätetty selvityksen kan- nalta olennaisiin keskustelulankoihin 30.11.2017 mennessä. Yhteensä keskustelupalsta-aineisto kä- sitti 962 yksittäistä viestiä. Aineisto antoi myös viitteitä siitä, millä paikkakunnilla sähkösavukkei- ta myydään ja käytetään aktiivisesti. Myyntilupatilastot ja tiedustelut myönnettyjen myyntilupien määristä Pyysimme tietoja julkista tupakkatuotteiden ja ni- kotiininesteiden vähittäismyyntilupien ja tukku- myynti-ilmoitusten rekisteriä ylläpitävältä Sosiaa- li- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valviralta sähkösavukkeiden vähittäismyyntiluvan saaneiden elinkeinonharjoittajien määrästä. Tiedustelimme paikkakuntakohtaisten vähit- täismyyntilupien määriä yhteensä seitsemän kau- pungin viranomaisilta. Kaupungit määrittyivät sen mukaan, miten ne nousivat esiin media- ja keskustelupalsta-aineistoissa. Asiantuntijahaastattelut Haastattelimme kolmea asiantuntijaa, yhtä Tullis- ta, yhtä Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselta sekä yhtä Valvirasta. Haastattelut olivat teemahaastat- teluita, jotka liittyivät valvonnan ja lain kannalta merkittävimpiin haasteisiin viranomaistoiminnas- sa, kuten laittomaan myyntiin, myynnin ja tuot- teiden ominaisuuksien valvontaan sekä yhteiskun- ta- ja terveyspoliittisiin haasteisiin. Lisäksi Helsin- gin kaupungin ympäristökeskuksen edustajan se- kä Valviran edustajan kanssa keskusteltiin maku- nestekysymyksestä. Kauppiashaastattelut Selvitystä varten pyydettiin haastattelua yhdek- sältä sähkösavukeliikkeen kauppiaalta sekä neljäl- tä päivittäistavarakauppaketjujen läheisesti asian tuntevalta edustajalta. Haastatteluvastauksia saa- tiin viideltä erikoisliikkeen edustajalta ja kolmel- ta päivittäistavarakauppaketjun edustajalta. Haas- tattelut tehtiin puhelin- tai sähköpostihaastatte- luina. Haastattelu oli vapaamuotoinen, mutta se noudatteli ennalta suunniteltua runkoa, jossa tee- moina olivat yrittäjien kokemukset ja näkemyk- set sähkösavukkeiden roolista markkinoilla, uu- den tupakkalain vaikutukset, makuaineiden mer- kitys sähkötupakoinnissa ja muutokset käyttäjä- kunnassa sekä tulevaisuuden näkymät. YHTEISKUNTAPOLITIIKKA 84 (2019):1 73 Havainnointi myyntipaikoilla Syksyllä 2017 havainnointiin kuudessa säh- kösavukkeisiin erikoistuneessa kaupassa Helsin- gissä ja Lahdessa kaupankäynnin vilkkautta, säh- kösavuketuotevalikoimaa, tuotteiden esillepanoa sekä sitä, miten rajoituksista ja tuotteista infor- moidaan ja onko makutiivisteitä myynnissä. Maa- liskuussa 2018 tehtiin Helsingissä uusintakäyn- ti kolmeen liikkeeseen. Tarkoituksena oli toden- taa Valviran helmikuussa 2018 antaman maku- tiivisteitä koskevan ohjeen mahdollisesti aikaan- saamia muutoksia. Sähkösavukkeiden ja nikotii- ninesteiden saatavuutta päivittäistavarakaupois- sa pyrimme havainnoimaan Helsingissä syksyl- lä 2017. Päivittäistavarakauppojen osalta kävi kuitenkin ilmi, ettei tuotteita ollut myyntiluvis- ta huolimatta todellisuudessa myynnissä yhdes- säkään Helsingin liikkeessä havainnointiajankoh- tana. Lopulta havainnoimme tuotteiden esilläpi- toa ja myyntiä yhdessä päivittäistavaraliikkeessä pääkaupunkiseudulla. Uuden tupakkalain vaikutukset säh- kösavukkeiden myyntiin, saatavuuteen ja käyttöön Myyntipaikat Suomeen oli myönnetty 5.12.2017 mennessä 143 nikotiininesteiden vähittäismyyntilupaa. 113 lu- paa oli sellaisella elinkeinonharjoittajalla, jolla oli vain nikotiininesteiden myyntilupa. (Taulukot 1 ja 2.) Luku on varsin alhainen verrattuna vastaa- valla tavalla myönnettäviin tupakkatuotteiden vä- hittäismyyntilupiin (8 430 kappaletta). Molem- mat myyntiluvat oli 30 elinkeinonharjoittajalla. Kauppa on siis keskittymässä sähkösavuketuot- teisiin erikoistuneisiin liikkeisiin, joiden mää- rä oli vuoden 2017 aikana hienoisessa kasvussa. Kauppia shaastatteluissamme ilmeni, että useat erikoisliikkeiden kauppiaat olivat ennen tupakka- lain muutosta pitäneet sähkösavukkeita ja oheis- tuotteita myyvää verkkokauppaa. Vuoden 2018 verkkouutisten perusteella useat alan toimijat ovat avanneet uusia myymälöitä eri puolilla Suomea. Vuoden 2017 myyntilupien vähäisestä määrästä ei siis vielä näin pian myynnin mahdollistaneen lainmuutoksen jälkeen voi tehdä pidemmälle vie- tyjä johtopäätöksiä. Havainnointimme ajankohtana päiväsaikaan Helsingin sähkösavukeliikkeissä asiakasmäärät vaihtelivat yksittäisistä asiakkaista asiakasvirtaan riippuen liikkeen sijainnista: kulkureittien varrel- la sijaitsevat liikkeet olivat suosituimpia. Pääosin asiakkaat olivat tietoisia tarjonnasta, alan sanas- tosta ja ostotilanteet olivat lyhyitä. Havainnoin- timme aikana näimme vain satunnaisia asiastaan epävarmoja ostajia eli kokemattomia käyttäjiä tai aloittelijoita. Päivittäistavarakaupoissa sähkösavukkeita ei juuri ollut myynnissä. Kauppaketjujen edusta- jat arvioivat, etteivät ketjut ole ottamassa säh- kösavukkeita keskitetysti valikoimiinsa. Haastat- teluissa ilmeni, että monet myyntiluvan hankki- neista päivittäistavarakaupoista olivat jättäneet ot- tamatta tuotteita valikoimiinsa tai olivat ottaneet tuotteet pois myynnistä ennen havainnointimme ajankohtaa. Loppuvuodesta 2017 näytti siis siltä, et- tä sähkösavukkeiden saatavuus tulee jäämään selvästi perinteisiä savukkeita pienemmäk- si. Päivittäistavarakauppojen edustajat pitivät myyntipisteiden maksullisuutta merkittävänä tekijänä nikotiininesteiden myyntipäätöstä ja sen kannattavuutta arvioidessaan. Ikävalvonta Ennen uutta tupakkalakia sähkösavukelaitteita ja nikotiinittomia nesteitä sai myydä myös alaikäi- sille ja nikotiininesteitä sai tilata verkkokaupoista. Taulukko 1. Nikotiininesteiden ja tupakkatuot- teiden vähittäismyyntiluvat Suomessa 12/2017 Taulukko 2. Nikotiininesteiden vähittäismyynti- lupien jakautuminen kaupungeittain Suomessa 12/2017 Kaupunki N Helsinki 21 Vantaa 3 Espoo 4 Jyväskylän seutu 2 Tampereen seutu 11 Oulu 5 Turku 6 Myyntiluvan tyyppi N % Nikotiininesteet 113 1,3 Tupakkatuotteet 8 400 98,3 Molemmat 30 0,4 Yhteensä 8 543 100 74 YHTEISKUNTAPOLITIIKKA 84 (2019):1 Keskustelupalsta-aineiston mukaan nikotiinines- teitä myyneiden verkkokauppojen ikärajavalvon- ta oli puutteellista tai jopa olematonta. Havaintomme liikkeissä syksyllä 2017 viittasi- vat siihen, että sähkösavukkeiden myynnin ikä- valvonta oli uuden tupakkalain tultua voimaan samanlaista kuin tupakkatuotteidenkin. Myymä- löissä myynnin ikärajoja koskeva informaatio oli näkyvästi esillä ja myyjät tietoisia myyntiä kos- kevasta lainsäädännöstä. Keskustelupalsta-aineis- to tuki sitä, että ikävalvonta ainakin nikotiinines- teiden osalta toimisi. Emme tässä selvityksessä tes- tanneet ikärajavalvontaa ostokokein. Tuotevalikoima – tunnusomaiset maut ja t uoksut Ennen vuoden 2016 tupakkalakia maustettuja ja maustamattomia nikotiininesteitä oli laillista tila- ta ulkomaisista verkkokaupoista. Sähkösavukkei- den käyttäjät sekoittivat makutiivisteistä ja maus- tamattomista nikotiininesteistä itse maustettuja nikotiininesteitä kotioloissa yleisesti. Havaintojemme mukaan sähkösavukkeiden erikoisliikkeissä oli kaikissa tapauksissa esillä vä- hintään valikoima sähkösavukelaitteita ja maus- tamattomia nikotiininesteitä. Nikotiininesteiden laimentamisesta neuvottiin kysyttäessä. Makutiivisteitä myytiin maustamattomien ni- kotiininesteiden rinnalla, vaikka valmiiksi maus- tettuja nikotiininesteitä ei ollutkaan saatavil- la. Makutiivisteiden esilläpito sekä valikoimien koko ja alkuperämaa vaihtelivat laajalti. Neljäs- sä kuudesta myymälästä makutiivisteet olivat ha- vainnointimme aikana esillä liikkeissä, kahdessa muussa liikkeessä makutiivisteistä oli tarjolla lista tai tuotteita piti erikseen kysyä. Kaikissa liikkeis- sä makutiivisteitä oli saatavilla. Makutiivisteitä ei liikkeissä erityisesti mainostettu tai markkinoitu oston yhteydessä. Havaittuamme sähkösavuke-erikoisliikkeiden myyvän makutiivisteitä, otimme Valviraan yhteyt- tä joulukuussa 2017, jolloin ilmeni, että asia oli Valvirassa tiedossa ja siihen puututtaisiin. Maku- tiivisteiden myyminen sähkösavukemyynnin yh- teydessä on Valviran mukaan tulkittava kielletty- jen nikotiinittomien sähkösavukenesteiden myy- miseksi. Helsingissä valvonnasta vastaava Ympä- ristökeskus oli aiemmin tulkinnut, että elintarvi- kemakujen myyminen tupakka- ja nikotiinituot- teita myyvässä erikoisliikkeessä oli hyväksyttä- vää. Pääkaupungin tulkinnalla on laajaa merki- tystä. Se heijastuu muuhun Suomeen, koska liik- keet kuuluvat usein valtakunnallisiin myyntiket- juihin. Valviran helmikuussa 2018 antaman oh- jeen mukaan ”mikäli tupakkalaissa tarkoitettujen tuotteiden erikoisliikkeissä myydään makunestei- tä, ne ovat pääsääntöisesti höyrystettäväksi tarkoi- tettuja nikotiinittomia nesteitä” (Valvira 3/2018). Helsingin kaupungin ympäristökeskus on lähet- tänyt ohjeen eteenpäin pääkaupunkiseudun liik- keille. Ympäristökeskuksesta kerrottiin, että lisäk- si sähkösavukeliikkeitä on pyydetty tekemään sel- vitys myymistään makutiivisteistä kaupungin elin- tarvikevalvontaan. Teimme maaliskuussa 2018 lisähavainnointia kolmessa Helsingin sähkösavukeliikkeessä selvit- tääksemme, olivatko Valviran ja Helsingin kau- pungin ohjeet makutiivisteiden osalta muuttaneet liikkeiden toimintakäytäntöjä. Totesimme käytän- nöt entisenlaisiksi. Esilläpito ja mainostaminen Sähkösavukkeita koskee tupakkatuotteiden ta- voin esilläpitokielto, poikkeuksena erikoisliik- keet. Ennen lainmuutosta sähkösavukelaittei- ta ja esimerkiksi nuorille suunnattuja maustei- sia sähkövesipiippuja (e-shisha, ks. esim. Mazi- ak & al. 2015), joissa savu kulkeutuu veden läpi höyrystyen, oli näkyvillä päivittäistavarakaupois- sa ja kioskien makeishyllyillä. Keskustelupalsta- aineiston perusteella etenkin kokemattomille säh- kötupakoitsijoille sopivien nikotiinittomien säh- kösavukkeiden aloituspakkauksia oli aseteltu jois- sain päivittäistavarakaupoista näkyvästi esille. Nyt sähkösavukkeita, vastikkeita tai jäljitelmiä ei ha- vaintomme mukaan ollut enää näkyvillä. Päivit- täistavarakauppiaan kertoivat, että heidän näkö- kulmastaan esilläpito- ja markkinointikielto vä- hensivät sähkösavukkeiden myyntipotentiaalia: kauppias ei voinut informoida, että oli ottanut sähkösavukkeet valikoimiinsa, vaan asiakkaan tuli oma-aloitteisesti kysyä tuotteita. Erikoisliikkeissä tuotteet saavat olla näkyvillä. Valviran (Valvira 3/2018) mukaan, jos samoissa toimipisteissä myydään tupakkalain mukaisten ni- kotiinituotteiden lisäksi myös elintarvikelainalai- sia makuaineita, voi tämä vaikuttaa siihen, ettei liikettä enää pidetä tupakkalain tarkoittamana eri- koisliikkeenä, jolloin tuotteiden, vastikkeiden ja jäljitelmien esilläpitokielto pätee eli tuotteet on laitettava piiloon. Havaintojemme mukaan Suomeen rekisteröidyt sähkösavukekauppiaat eivät myyneet tai mainosta- neet verkkosivuillaan nikotiininesteitä, sähkösavu- ketuotteita tai maustamiseen käytettäviä makutii- YHTEISKUNTAPOLITIIKKA 84 (2019):1 75 visteitä. Havaitsimme kuitenkin sellaisia ulkomai- sia verkkokauppoja, joissa markkinoitiin suomek- si makunesteitä, mutta ei nikotiininesteitä. Nämä verkkosivut kuuluivat ulkomaisille yrityksille, joil- la oli sähkösavukeliiketoimintaa myös Suomessa. Verkkosivuilla makutiivisteiden korostetaan sopi- van monenlaiseen käyttöön, sähkösavukekäyttöä suoraan mainitsematta. Ulkomaisten liikkeiden verkkosivuilta on myös mahdollista tilata aromi- tiivisteitä Suomeen tai Suomen liikkeistä noudet- tavaksi. Sosiaalisen median mainontaa ei tarkastel- tu tässä tutkimuksessa. Laiton maahantuonti Tullin rooli sähkösavukemarkkinoiden valvon- nassa muuttui merkittävästi, kun sähkösavukkei- den ja nikotiininesteiden etämyynnin kielto as- tui voimaan heinäkuussa 2017. Nikotiininestei- den laiton maahantuonti ei Tullin mukaan ole merkittävä ongelma, ja Tulli uskoo kykenevän- sä takavarikoimaan lähetykset tehokkaasti. Tullin näkemystä tukee myös keskustelupalsta-aineisto, josta ilmeni että, tilaaminen on joitakin varaosia lukuun ottamatta varsin riskialtista – joskin viit- teitä myös onnistuneista tilauk sista löytyi. Mat- kustajatuonti tai salakuljetus eivät nousseet ai- neistossa esiin, eikä niitä tämän selvityksen puit- teissa erikseen pyritty havainnoimaan. Johtopäätökset Ennen vuoden 2016 tupakkalakia sähkösavukkeet olivat paljolti sääntelyn ja valvonnan ulkopuolella. Sähkösavukkeiden käyttö ei näyttäisi yleisty- neen Suomessa uuden tupakkalain myötä vuo- den 2017 aikana, vaikka nikotiininesteet tulivat kotimaiseen myyntiin: vuoden 2017 nuorten terveystapatutkimuksessa näkyi merkkejä sii- tä, että lasten ja nuorten sähkösavukkeiden ko- keilujen ja säännöllisemmän käytön kasvu saat- taisi olla taittumassa (Kinnunen & al. 2017). Sähkötupakkamarkkinat olivat kuitenkin vasta syntymässä vuoden 2017 aikana, ja on syytä huomioida, että uusien sähkösavukeliikkeiden perustaminen näyttäisi jatkuvan vuoden 2018 aikana. Selvityksemme perusteella vaikuttaa siltä, että tupakkalain uudistuksista toimivat erityisesti ikä- rajavalvonta sekä esilläpito-, markkinointi- ja etä- myyntirajoitukset, jotka vähentävät alaikäisten os- tomahdollisuuksia. Sähkösavukkeiden käyttö on kallistunut arvonlisäveron ja tupakkaveron myö- tä, mikä myös osaltaan vähentää käyttöä erityises- ti nuoressa käyttäjäkunnassa. Suomessa sähkösavukenesteiden tunnusomai- set tuoksut ja maut kiellettiin pääasiassa kahdesta syystä: 1) jottei niillä houkuteltaisi käyttäjiksi lap- sia ja nuoria sekä 2) koska oli alustavaa tietoa siitä, että elintarvikkeiksi ja siten ruoansulatuskanavan kautta turvallisiksi todettujen tuotteiden käyttö kuumennettuna ja höyrystettynä keuhkojen kaut- ta saattaa muodostaa erityisen terveysriskin (HE 15/2016 vp). Lasten ja nuorten makumieltymys- ten mukaisten nikotiininesteiden myymisen voi- daan katsoa alentavan kynnystä kokeilla nikotii- nia sisältäviä sähkösavukkeita ja täten kasvattavan riskiä tulla riippuvaiseksi nikotiinista (Krishnan- Sarin & al. 2017; Harrell & al. 2017). Epäily sii- tä, että tuoksu- ja makuaineet saattavat olla ter- veydelle monin tavoin haitallisia, on saanut lisä- vahvistusta (Muthumalage & al. 2018; Leigh & al. 2017). Havainnoinnissamme ilmeni, että sähkösavu- keliikkeissä myydään – lain tulkinnan vastaisesti – elintarvikekäyttöön hyväksyttyjä makunesteitä sähkösavukenesteisiin sekoitettavaksi. Ilmeisesti näin toimitaan Suomessa yleisemminkin (ks. La- pin kansa 2017). Kun nikotiininesteet ja maku- tiivisteet myydään erikseen, pyritään kiertämään tupakkalain kieltoa myydä erityisiä tuoksuja ja makuja sisältäviä sähkösavukenesteitä. Tilannetta mutkistaa se, että makutiivisteiden käyttö on mo- ninaista ja niitä voi ostaa verkkokauppojen lisäk- si muun muassa päivittäistavarakauppojen elintar- vikeosastoilta. Valviran helmikuussa 2018 anta- ma ohje tarkensi laintulkintaa tältä osin, mutta jää vielä nähtäväksi, miten tämä vaikuttaa sähkösavu- keliikkeiden valikoimaan ja toimintaan. Nykytilanteessa makuaineet hyväksytään käyt- töön suun kautta nautittavina elintarvikkeina, mutta niitä käytetään sähkösavukkeissa, jolloin niitä kuumennetaan ja imetään höyrynä keuhkoi- hin ilman, että niiden turvallisuutta tässä käytös- sä olisi välttämättä lainkaan tutkittu. Loppujen lo- puksi tärkeintä olisi paitsi suojata lapset ja nuoret sähkösavukkeilta, myös turvata sähkösavukkeiden käyttäjien terveyttä pyrkimällä varmistamaan säh- kösavukkeissa höyrystettävien aineiden mahdolli- simman pieni haitallisuus. 76 YHTEISKUNTAPOLITIIKKA 84 (2019):1 Keskustelu Tupakointi on merkittävin yksittäinen sairautta aiheuttava elintapa, ja sen torjumiseksi on tehty niin kansainvälisesti kuin kansallisestikin vuosi- kymmeniä systemaattista työtä. Työ on tuottanut myös tulosta. Tupakkateollisuus on reagoinut tilanteeseen tuo- malla markkinoille uusia tupakka- ja nikotiinituot- teita erilaisten markkinoimiensa haittojen vähentä- misstrategioiden puitteissa. Uusien tuotteiden rooli tupakkapolitiikassa, mukaan lukien uusien tuottei- den haitat ja niiden markkinointi sekä säätely, on ja- kanut kansanterveysyhteisöä ja eri maiden politiikan tekijöitä ja tuottanut siksi varsin erilaisia strategioita (Peeters & Gilmore 2015). Toiset painottavat uusien tuotteiden potentiaalisesti pienempiä haittoja. Toi- set taas ovat painottaneet kaikkien tupakka- ja ni- kotiinituotteiden käytön haitallisuutta, puutteellista tietoa uusista tuotteista sekä erityisesti sitä, että uu- sia tuotteita käyttäisivät myös ne, jotka eivät muu- toin käyttäisi mitään tupakka- tai nikotiinituotteita. Uusien tupakka- ja nikotiinituotteiden käyttöä väitetään markkinoinnissa usein vaarattomaksi – tai ainakin perinteiseen tupakointiin verrattuna vaarattomammaksi (Kim 2017). Niiden markki- nointia suunnataan aktiivisesti erityisesti nuoril- le (Pierce & al. 2017), siis käyttäjäkunnalle, joka ei vielä käytä mitään tupakka- tai nikotiinituotet- ta. Tavoitteesta saada nuoret osaksi käyttäjäkuntaa oli kyse myös silloin, kun karkkikaupoissa myy- tiin lapsille ulkonäöltään tupakkaa muistuttavia nikotiinittomia sähkösavukkeita, joista imettä- vään höyryyn oli lisätty karkeista tuttuja maku- aineita, sekä silloin, kun nuuskan tai sähkösavu- kenesteiden tuotevalikoimaan lisättiin erityisesti nuorille suunnattuja makuaineita. Suomen tupakkapolitiikan linja on nikotiiniton Suomi. Tämän mukaisesti pyritään vähentämään kaikkien tupakkatuotteiden sekä myrkyllisiä ainei- ta sisältävien ja riippuvuutta aiheuttavien nikotii- nituotteiden käyttöä. Uusi tupakkalaki ei näyttäisi lisänneen sähkösavukkeiden käyttöä, mutta tutki- musten mukaan käyttö ja kokeilut ovat painottu- neet nuorehkoihin käyttäjiin (Ruokolainen & al. 2017a). Sen sijaan vuonna 2017 julkaistussa ana- lyysissamme (Salminen & al. 2017) todettiin, ettei uudella tupakkalailla onnistuttu toivotulla tavalla torjumaan nuuskan lisääntyvää ja nuoriin painot- tuvaa käyttöä. Tupakkayhtiöiden aktiivinen tuotekehittely ja sen myötä markkinoille tulevat uudet tuotteet, ku- ten uudet nuuskat, sähkösavukkeet ja kuumennet- tavat tupakkatuotteet, ovat osoittautuneet isok- si liiketoiminnaksi (Euromonitor 2017). Uu- sia tuotteita on odotettavissa myös jatkossa, sil- lä tupakkayhtiöt panostavat niiden kehittelyyn ja markkinointiin. Markkinointikärkenä on haitto- jen vähentäminen, mutta samalla myös perinteis- ten savukkeiden markkinointia jatketaan aktiivi- sesti (Yle 27.10.2016). Uusien tuotteiden haitois- ta on sähkösavukkeitakin vähemmän tietoa (esim. kuumennettavat tuotteet). Historian saatossa mo- net haittoja vähentäviksi markkinoidut tuoteuu- distukset, kuten kevytsavukkeet tai savukkeiden filtterit, eivät ole niitä vähentäneet. Kun tieto on laahannut markkinoiden perässä, on ennen tie- don karttumista tuotteita ehditty markkinoida ja käyttää jopa vuosikymmeniä. Uusien tuotteiden ilmestyminen markkinoille tekee lasten ja nuor- ten suojelemisen tupakka- ja nikotiinituotteil- ta haasteelliseksi, sillä lainsäädäntö ja tuotteiden vaikutuksia tarkasteleva tutkimus laahaavat tuote- lanseerausten jäljessä. YHTEISKUNTAPOLITIIKKA 84 (2019):1 77 KIRJALLISUUS Adkison, Sarah E & O’Connor, Richard J & Bansal- Travers, Maansi & Hyland, Andrew & Borland, Ron & Yong, Hua-Hie & Cummings, K. Michael & McNeill, Ann & Thrasher, James F & Ham- mond, David & Fong, Geoffrey T: Electronic Nico- tine Delivery Systems: International Tobacco Con- trol Four-Country Survey. American Journal of Pre- ventive Medicine 44 (2013): 3, 207–215. Allen, JG & Flanigan, SS & LeBlanc, M & Vallarino, J & MacNaughton, P & Stewart, JH & Christiani, DC: Flavouring Chemicals in E-Cigarettes: Diace- tyl, 2,3-Pentanedione, and Acetoin in a Sample of 51 products, including Fruit-, Candy- Coctail-Fla- voured E-Cigarettes. Environmental Heatlh Per- spectives 124 (2016): 6: 733–739 Cantrell, Jennifer & Emelle, Brittany & Ganz, Ollie & Hair, Elizabeth C & Vallone, Donna: Rapid in- crease in e-cigarette advertising spending as Altria’s MarkTen enters the marketplace. Tobacco Control 25 (2015): 1, e16–e18. Chu, Kar-Hai & Allen, Jon-Patrick & Cruz, Tess B & Unger, Jennifer B: Vaping on Instragram: cloud chasing, hand checks and product placement. To- bacco Control 2016:0:1–4 doi 10.1136/tobacco- control-2016-053052 Drope, Jeffrey & Cahn, Zachary & Kennedy, Rosemary & Liber, Alex C & Stoklosa, Michal & Henson, Rosemarie & Douglas, Clifford E & Drope, Jac- qui: Key Issues Surrounding the Health Impacts of Electronic Nicotine Delivery Systems (ENDS) and Other Sourcher of Nicotine. CA: A Cancer Journal for Clinicians 67 (2017): 6, 449–471. Dutra, Lauren M & Grana, Rachel & Glantz, Stan- ton A: Philip Morris research on precursors to the modern e-cigarette since 1990. Tobacco Control, 2016. http://dx.doi.org/10.1136/tobaccocont- rol-2016-053406 (luettu 15.3.2018) Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi 2014/40/ EU. Euromonitor: Latest Research: What the 2017 Edi- tion Tobacco Data is Telling Us 26.7.2017. https:// blog.euromonitor.com/2017/06/latest-research-to- bacco-2017-edition-data.html (luettu 9.12.2017) Filippidis, Filippos T & Laverty, Anthony A & Gero- vasili, Vasiliki & Vardavas, Constatine I: Two-year trends and predictors of e-cigarette use in 27 Eu- ropean Union member states. Tobacco Control 26 (2017):1, 98–104. Harrell, MB & Weaver, SR & Loukas, A & Creamer, M & Marti, CN & Jackson, CD & Heath, JW & Nayak, P & Perry, CL & Pechaek, TF & Eriksen, MP: Flavored e-cigarette use: Characterizing youth, young adult, and adult users. Preventive Medicine Reports 5 (2017), 33–40. Hartmann-Boyce, Jamie & McRobbie, Hayden & Bul- len, Chris & Begh, Rachna & Stead, Lindsay F & Hajek, Peter: Electronic cigarettes for smoking ces- sation. Cochrane Database of Systematic Reviews 9. London: John Wiley & Sons Ltd, 2016. HE 125/2016 vp: Hallituksen esitys eduskunnalle laik- si tupakkalain 120 §:n muuttamisesta. HE 110/2017 vp: Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi tupakkaverosta annetun lain muuttamisesta. lkhoran, Sara & Glantz, Stanton A: E-cigarettes and smoking cessation in real-world and clinical set- tings: a systematic review and meta-analysis. The Lancet Respiratory Medicine 4 (2016): 2, 116–128. Kim, Minji: Philip Morris International introduces new heat-not-burn product, IQOS, in South Korea. To- bacco Control, 2017. http://dx.doi.org/10.1136/ tobaccocontrol-2017-053965 (luettu 15.3.2018) Kinnunen, Jaana M & Pere, Lasse & Raisamo, Susan- na & Katainen, Anu & Ollila, Hanna & Rimpelä, Arja: Nuorten terveystapatutkimus 2017: Nuorten tupakkatuotteiden ja päihteiden käyttö sekä raha- pelaaminen. Sosiaali- ja terveysministeriön raport- teja ja muistioita 2017:28. Helsinki: Sosiaali- ja ter- veysministeriö, 2017. Krishnan-Sarin, Suchitra & Green, Barry G & Kong, Grace & Cavallo Dana A & Jatlow, Peter & Gue- orguieva, Ralitza & Buta, Eugenia & O’Malley, Stephanie S: Studying the interactive effects of menthol and nicotine among youth: An examina- tion using e-cigarettes. Drug and Alcohol Depen- dence 180 (2017): 193–199. L 838/2017: Laki tupakkaverosta annetun lain muut- tamisesta. L 549/2016: Tupakkalaki. L 698/2010: Laki toimenpiteistä tupakoinnin vähentä- miseksi annetun lain muuttamisesta. L 29.12.1994/1470: Laki tupakkaverosta. Lapin Kansa: Sähkötupakan myyjien mukaan itsensä voi höyrytellä irti tupakasta – Syöpäyhdistyksen yli- lääkäri on toista mieltä, erikoisliike avattiin Rova- niemelle 8.12.2017. https://www.lapinkansa.fi/lap- pi/sahkotupakan-myyjien-mukaan-itsensa-voi-ho- yrytella-irti-tupakasta-syopayhdistyksen-ylilaakari- on-toista-mielta-erikoisliike-avattiin-rovaniemelle- -200589116/ (luettu 15.3.2018) Leigh, Noel & Lawton, Ralph & Hershberger, Pame- la & Goniewicz Maciel: Flavourings significantly affect inhalation toxity of aerosol generated form electronic nicotine delivery systems (ENDS). To- bacco control 25 (2016), 1181–1187. Maziak, Wasim & Ziyad, Ben Taleb & Bahelah, Raed & Islam, Farahnaz & Jaber, Rana & Auf, Rehab & Salloum, Ramzi G: The global epidemic of water- pipe smoking. Tobacco Control 24 (2015), i3–i12. Muthumalage, Thivanka & Prinz, Melanie & Ansah, Kwadwo & Gerloff, Janice & Sundar Isaac & Rah- man, Irfan: Inflammatory and oxidative responses induced by exposure to commonly used e-cigarette flavoring chemicals and flavored e-liquids without nicotine. Frontiers in Physiology 11 January 2018 doi: 10.3389/fphys.2017.01130 Patja, Kristiina: Tupakkateollisuudet vanhat keinot uu- dessa käytössä. Lääkärilehti 45 (2017), 2586–2587. Pauly, John & Li, Qiang & Barry, Matthew B: Tobac- co-free electronic cigarettes and cigars deliver nic- otine and generate concern. Tobacco Control 16 (2007): 5, 357–360. Peeters, Silvy & Gilmore, Anna B: Understanding the 78 YHTEISKUNTAPOLITIIKKA 84 (2019):1 emergence of the tobacco industry’s use of the term tobacco harm reduction in order to inform pub- lic health policy. Tobacco Control 24 (2015): 2, 182–189. Pepper, Jessica K & Brewer, Noel T: Electronic nicotine delivery system (electronic cigarette) awareness, use, reactions and beliefs: a systematic. Tobacco Control 23 (2014): 5, 375–384. Pierce, John P & Sargent, James D & White, Martha M & Borek, Nicolette & Portnoy, David B & Green, Victoria R & Kaufman, Annette R & Stanton, Cas- sandra A & Bansal-Travers, Maansi & Strong, Da- vid R & Pearson, Jennifer L & Coleman, Blair N & Leas, Eric & Noble, Madison L & Trinidad, Den- nis R & Moran, Meghan B & Carusi, Charles & Hyland, Andrew & Messer, Karen: Receptivity to Tobacco Advertising and Susceptibility to Tobacco Products. Pediatrics 139 (2017): 6, 1–10. Piispa, Mikko: Sammuuko savuke, nouseeko nuuska. Helsinki: Nuorisotutkimusverkosto/Nuorisotutki- musseura, Suomen Syöpäyhdistys ry, 2017. Puupponen, Maija & Ruokolainen, Otto & Ollila, Hanna & Seppänen, Johanna: Savukkeiden, nuus- kan ja sähkösavukkeiden aloittamisalttius, käyttö ja hankinta sekä suhtautuminen tekstivaroituksiin nuorilla keväällä 2016. Tutkimuksesta tiiviisti 1. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, 2017. Ruokolainen, Otto & Ollila, Hanna & Karjalainen, Karoliina: Determinants of electronic cigarette use among Finnish adults: Results from a population- based survey. Nordic Studies of Alcohol and Drugs 34 (2017a): 6, 471–480. Ruokolainen, Otto & Raitasalo, Kirsimarja: Tupakka- tuotteiden ja sähkösavukkeiden kokeilun aloitusikä ja taustatekijät peruskoulun yhdeksäsluokkalaisil- la. Yhteiskuntapolitiikka 82 (2017b): 3, 322–331. Ruokolainen, Otto & Ollila, Hanna & Sandström, Pat- rick & Heloma, Antero: Kiistanalainen sähkösavu- ke – käytön yleisyys, muutokset ja taustatekijät. Yh- teiskuntapolitiikka 81 (2016): 1, 17–30. Ruokolainen, Otto & Ollila, Hanna & Sandström, Pat- rick & Heloma, Antero: Sähkösavukkeiden tervey- teen liittyvät vaikutukset ja teho tupakoinnin lopet- tamisessa. Tutkimuksesta tiiviisti 19. Helsinki: Ter- veyden ja hyvinvoinnin laitos, 2015. Salminen, Pekka & Fonselius, Risto & Ollila, Eeva: Uu- si tupakkalaki tuli – miten kävi nuuskan maahan- tuonnin? Yhteiskuntapolitiikka 82 (2017): 1, 66– 75. Soneji, Samir & Barrington-Trimis, Jessica L & Wills, Thomas A & Leventhal, Adam M & Unger, Jen- nifer B & Gibson, Laura A & Yang, JaeWon & Primack, Brian A & Andrews, Judy A & Miech, Richard A & Spindle, Tory R & Dick, Danielle M & Eissenberg, Thomas & Hornik, Robert C & Dang, Rui & Sargent, James D: Association Bet- ween Initial Use of e-Cigarettes and Subsequent Cigarette Smoking Among Adolescents and Young Adults A Systematic Review and Meta-analysis. JA- MA Pediatrics 171 (2017): 8, 788–797. Special Eurobarometer 458 - Attitudes of Europeans towards tobacco and electronic cigarettes. Special Eurobarometer 458, 5/2017. http://ec.europa.eu/ commfrontoffice/publicopinion/index.cfm/Re- sultDoc/download/DocumentKy/79003 (luettu 15.3.2018) Stratton, Kathleen & Kwan, Leslie Y & Eaton, David L (toim.): Public Health Consequences of e-cig- arettes. a consensus study report of the National Academies of sciences, engineering, medicine. Pre- publication copy. Washington DC: National Acad- emies Press, 2018. http://nap.edu/24952 (luettu 15.3.2018) Valiokunnan mietintö StVM 14/2016 vp HE 125/2016 vp Valiokunnan mietintö StVM 7/2016 vp HE 15/2016 vp, HE 58/2016 vp Valvira: Tupakkalain soveltaminen nesteisiin, joissa on tunnusomainen tuoksu tai maku, 3/2018. http:// www.valvira.fi/documents/14444/238478/Tupak- kalaki_ja_makunesteet.pdf/4300879a-ae81-afc0- e134-1c0f4d664390 (luettu 23.3.2018) WHO: Electronic nicotine delivery systems. Re- port by WHO. FCTC/COP/6/10 rev. 1, 2014. http://apps.who.int/gb/fctc/PDF/cop6/FCTC_ COP6_10Rev1-en.pdf (luettu 15.3.2018) Yin, Robert K: Case Study Research. Design & Meth- ods – 5. edition. Thousand Oaks, CA: Sage, 2014. Yle: Outoja vastauksia – Tupakkajätti Philip Mor- ris haluaa suomalaisten lopettavan polttamisen? 27.10.2016. https://yle.fi/uutiset/3-9255756 (lu- ettu 26.3.2018). YHTEISKUNTAPOLITIIKKA 84 (2019):1 79 TIIVISTELMÄ Eeva Ollila & Risto Fonselius & Pekka Salminen: Sähkösavukkeiden saatavuus ja valvonta uuden tupakkalain aikana Sähkösavukkeet edustavat uudenlaista nikotiinin annostelutapaa. Niiden myyntiä säädellään Euroopan unionissa (EU) vuonna 2014 hyväksytyssä tupakkatuo- tedirektiivissä sekä kansallisesti vuonna 2016 hyväksy- tyssä tupakkalaissa. Aiemmin nikotiininesteiden myyn- ti oli Suomessa kiellettyä, mutta laitteiden ja nikotiinit- tomien nesteiden myyntiä ei säädelty. Nikotiininesteitä sai ostaa ulkomaisista verkkokaupoista. Uuden tupakkalain myötä nikotiininesteiden myyn- nistä tuli luvanvaraista ja sähkösavukkeisiin ulotettiin perinteisiä tupakkatuotteita vastaava valvonta ja rajoit- teet ikärajoineen ja mainos- sekä esilläpitokieltoineen. Etämyynti kiellettiin. Suomen tupakkalaki pyrkii nikotiinittomaan Suo- meen vuoteen 2030 mennessä. Tavoitteena on suojel- la erityisesti lapsia ja nuoria tupakka- ja nikotiinituot- teiden käytöltä. Koska maku- ja tuoksuvalikoiman tie- detään kiinnostavan erityisesti nuoria, kansallisesti kiel- lettiin muiden kuin tupakanmakuisten sähkösavukenes- teiden myynti. Tämän analyysin tavoitteena oli selvittää, kuinka uusi tupakkalaki on vaikuttanut sähkösavukkeiden saatavuu- teen ja onko se sähkösavukkeiden suhteen onnistunut nikotiinittoman Suomen tavoitteiden edistämisessä se- kä erityisesti nuorten suojelussa nikotiinituotteilta. Ai- neistoina käytettiin media- ja keskustelupalsta-analyyse- jä, myyntilupatilastoja, kauppias- ja asiantuntijahaastat- teluja sekä havainnointia myyntipaikoilla. Vuoden 2017 aikana Suomeen avattiin sähkösavuk- keiden erikoisliikkeitä ja sähkösavukkeita myydään myös joissakin tupakkatuoteliikkeissä, mutta pääkau- punkiseudun päivittäistavarakaupat eivät juurikaan ol- leet ottaneet sähkösavukkeita valikoimiinsa. Nikotiini- nesteiden myyntilupia oli vuoden 2017 loppuun men- nessä myönnetty 143 liikkeelle, mikä on alle kaksi pro- senttia tupakkatuotteiden myyntilupien määrästä. En- nen tupakkalakia päivittäistavarakaupoissa olleita niko- tiinittomia sähkösavukkeita ei enää näkynyt. Erikois- liikkeissä myynnin ikärajoista oli selkeät merkinnät. Vaikkei ikärajojen pitävyyttä testattu ostokokein, voi niiden olettaa toimivan paremmin kuin ennen tupak- kalakia vallinneen etämyynnin osalta. Havaintojemme mukaan sähkösavukkeiden erikois- liikkeissä oli sähkösavukenesteiden ja laitteiden lisäksi myynnissä yleisesti nikotiininesteiden maustamiseen tar- koitettujen makutiivisteitä. Valvira selkiytti tupakkalain tulkintaa helmikuussa 2018 todeten, ettei makutiivis- teiden myynti sähkösavukkeita myyvissä erikoisliikkeis- sä ole tupakkalain mukaista. Nykykäytännössä makutii- visteitä on yleisesti saatavana, mutta niiden turvallisuut- ta keuhkoihin höyrystettynä ei testata tai valvota. Tä- mä on huolestuttavaa, sillä tutkimusten mukaan niiden epäillään voivan aiheuttaa merkittäviäkin terveysvaaroja. Lainsäädännön ja viranomaisvalvonnan on hankalaa pysyä ajantasaisena uudet tupakka- ja nikotiinituottei- den osalta. Myös tutkimustieto tulee jälkijunassa. Uusi tupakkalaki näyttäisi kuitenkin suojaavan lapsia ja nuo- ria entistä paremmin sähkösavukkeilta, mutta makutiivis- teiden osalta viranomaisten tulee miettiä uusia ratkaisuja.