Yksityissektorin potilastietojärjestelmät arvioitu 2014
Lääveri, Tinja; Vainiomäki, Suvi; Kaipio, Johanna; Reponen, Jarmo; Vänskä, Jukka; Lehtovirta, Mikko; Hyppönen, Hannele (2015)
Lääveri, Tinja
Vainiomäki, Suvi
Kaipio, Johanna
Reponen, Jarmo
Vänskä, Jukka
Lehtovirta, Mikko
Hyppönen, Hannele
2015
Suomen lääkärilehti : 23
Tiivistelmä
Lähtökohdat
Sähköinen potilastietojärjestelmä on ollut jo vuosia lääkärin keskeinen työkalu. Se ei kuitenkaan ole pystynyt lunastamaan sille asetettuja odotuksia: sujuvoittamaan työnkulkuja, tehostamaan toimintaa ja mahdollistamaan tiedolla johtamista. Artikkelissa kuvataan yksityissektorin lääkärien kokemukset tietojärjestelmistään vuonna 2014 ja muutokset vuodesta 2010.
Menetelmät
Tiedot kerättiin sähköisellä kyselytutkimuksella alkuvuodesta 2014. Tutkimusaineisto koostuu päätoimisesti yksityisellä sektorilla potilastyössä olevien lääkärien (n = 735) vastauksista. Artikkelissa esitetään neljälle tuotemerkille annettujen kouluarvosanojen lisäksi prosenttijakaumia järjestelmien käyttöä ja toiminnallisuuksia koskevista asenneväittämistä sekä tietojärjestelmien hyvistä ja kehitettävistä ominaisuuksista. Tuloksia verrataan vuoteen 2010 ja pohditaan eroja julkisen sektorin tuloksiin.
Tulokset
Järjestelmien vakautta ja nopeutta pidettiin hyvinä. Käytettävyys sai pääosin myönteiset arviot kolmen tuotemerkin käyttäjiltä. Alle kymmenesosa koki organisaatioiden välisen potilas- ja lääkitystiedon saatavuuden hyväksi. Laboratorio- ja kuvantamistutkimusten tulokset eivät olleet alueellisesti riittävän hyvin saatavilla. Tietojärjestelmät eivät yksityissektorillakaan tue lääkärin ja potilaan välistä kommunikaatiota. Huolimatta varsin lyhyestä käytössäoloajasta sähköisen reseptin toiminnallisuuteen oli tyytyväisiä 40 % sen käyttäjistä.
Päätelmät
Yksityislääkärit ovat keskimäärin tyytyväisempiä potilastietojärjestelmiinsä kuin julkisen sektorin kollegansa. Kehitettävää löytyy silti edelleen kaikista tuotemerkeistä. Perusominaisuuksiin kohtalaisen tyytyväiset käyttäjät alkavat kaivata edistyksellisempiä toiminnallisuuksia, kuten tukea päätöksentekoon. Organisaatioiden välinen tiedonvaihto oli edelleen keskeinen ongelma. Kansallisten tietojärjestelmäpalvelujen odotetaan tuovan tähän helpotusta.
Sähköinen potilastietojärjestelmä on ollut jo vuosia lääkärin keskeinen työkalu. Se ei kuitenkaan ole pystynyt lunastamaan sille asetettuja odotuksia: sujuvoittamaan työnkulkuja, tehostamaan toimintaa ja mahdollistamaan tiedolla johtamista. Artikkelissa kuvataan yksityissektorin lääkärien kokemukset tietojärjestelmistään vuonna 2014 ja muutokset vuodesta 2010.
Menetelmät
Tiedot kerättiin sähköisellä kyselytutkimuksella alkuvuodesta 2014. Tutkimusaineisto koostuu päätoimisesti yksityisellä sektorilla potilastyössä olevien lääkärien (n = 735) vastauksista. Artikkelissa esitetään neljälle tuotemerkille annettujen kouluarvosanojen lisäksi prosenttijakaumia järjestelmien käyttöä ja toiminnallisuuksia koskevista asenneväittämistä sekä tietojärjestelmien hyvistä ja kehitettävistä ominaisuuksista. Tuloksia verrataan vuoteen 2010 ja pohditaan eroja julkisen sektorin tuloksiin.
Tulokset
Järjestelmien vakautta ja nopeutta pidettiin hyvinä. Käytettävyys sai pääosin myönteiset arviot kolmen tuotemerkin käyttäjiltä. Alle kymmenesosa koki organisaatioiden välisen potilas- ja lääkitystiedon saatavuuden hyväksi. Laboratorio- ja kuvantamistutkimusten tulokset eivät olleet alueellisesti riittävän hyvin saatavilla. Tietojärjestelmät eivät yksityissektorillakaan tue lääkärin ja potilaan välistä kommunikaatiota. Huolimatta varsin lyhyestä käytössäoloajasta sähköisen reseptin toiminnallisuuteen oli tyytyväisiä 40 % sen käyttäjistä.
Päätelmät
Yksityislääkärit ovat keskimäärin tyytyväisempiä potilastietojärjestelmiinsä kuin julkisen sektorin kollegansa. Kehitettävää löytyy silti edelleen kaikista tuotemerkeistä. Perusominaisuuksiin kohtalaisen tyytyväiset käyttäjät alkavat kaivata edistyksellisempiä toiminnallisuuksia, kuten tukea päätöksentekoon. Organisaatioiden välinen tiedonvaihto oli edelleen keskeinen ongelma. Kansallisten tietojärjestelmäpalvelujen odotetaan tuovan tähän helpotusta.
Kokoelmat
- Artikkelit [16241]