Ydinenergian käytön turvallisuusvalvonta : Vuosiraportti 2013
Kainulainen, Erja (2014-05-09)
Kainulainen, Erja
Säteilyturvakeskus
09.05.2014
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-309-039-2
STUK-B : 172
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-309-039-2
STUK-B : 172
Kuvaus
1. painos
Tiivistelmä
Johdon katsaus
Suomen ydinvoimalaitokset kävivät turvallisesti eivätkä vuoden 2013 aikana aiheuttaneet vaaraa laitosten ympäristölle tai niiden työntekijöille. Työntekijöiden yhteenlasketut säteilyannokset olivat laitoshistorian alhaisimpia ja radioaktiivisten aineiden päästöt ympäristöön erittäin pieniä. Alhaisiin työntekijöiden säteilyannoksiin vaikuttivat vuosihuoltojen lyhyys sekä laitoksilla tehdyt säteilyturvallisuusparannukset. Ydinvoimalaitosten prosesseissa syntyneitä radioaktiivisia jätteitä kertyi ennakoidulla tavalla. Niiden käsittely ja loppusijoitus maanalaisiin tiloihin tapahtui hallitusti.
Loviisan ydinvoimalaitoksella on viime vuosina ollut aikaisempia vuosia enemmän STUKille raportoitavia tapahtumia. Vuoden 2012 tapahtumien pohjalta luvanhaltija käynnisti selvitystyön, jonka suositukset raportoitiin voimalaitoksen johdolle ja STUKille vuonna 2013. STUK seuraa suositusten perusteella määriteltyjen yksityiskohtaisempien toimenpiteiden etenemistä Loviisan laitoksella sekä arvioi toimenpiteiden riittävyyttä. STUK on seurannut myös Loviisan laitoksen johtamisjärjestelmän prosessien kehittämistä sekä vuonna 2013 käynnistettyä hankintatoiminnan kehittämishanketta. Luvanhaltija on uudistanut hankintaorganisaatiotaan ja ohjeistustaan kehitystön pohjalta.
Olkiluodon käyvän ydinvoimalaitoksen osalta ei vuoden 2013 aikana noussut merkittäviä STUKin tarkastus- ja valvontatoiminnan havaintoja. STUK on vuoden aikana valvonut organisaation toimintaa tarkastamalla erityisesti laitoksen johtamiseen, muutostöihin ja hankintoihin liittyviä prosesseja sekä poikkeamien käsittelyä. STUK on seurannut myös rakenteilla olevan Olkiluoto 3:n käyttöönottoon liittyviä suunnitelmia yhdistää rakentamisprojektin johtamisjärjestelmä ja organisaatio Olkiluoto 1:n ja Olkiluoto 2:n johtamisjärjestelmään. Luvanhaltijalla on käynnissä kehityshankeita mm. johtamisjärjestelmän prosessimaisen kehittämisen ja muutostöiden hallinnan osalta.
Niin Olkiluodossa kuin Loviisassa jatkettiin turvallisuuden parantamiseksi tarvittavia muutoksia laitoksen järjestelmissä, laitteissa ja rakenteissa sekä toimintatavoissa. Olkiluodossa on käynnissä mm. varavoimageneraattoreiden uusintaan tähtäävä muutostyö, jolla parannetaan olennaisesti turvallisuusjärjestelmien sähkönsyötön luotettavuutta tarvetilanteissa. Käytetyn polttoaineen varaston laajennushanke eteni vuonna 2013 suunnitelmallisesti ja varaston käyttöönoton valmistelut ovat käynnissä. Loviisan automaatiouudistuksen toisen vaiheen toteuttamista on siirretty luvanhaltijalta saadun tiedon mukaan vuoteen 2016. Fukushiman onnettomuuden opetusten perusteella on molemmilla laitoksilla laadittu toimenpidesuunnitelmat turvallisuuden parantamiseksi. Parannusten toimeenpano ajoittuu pääosin vuosille 2014–2015. Vuonna 2013 Loviisassa tehtiin parannuksia mm. varmennettujen sähköjärjestelmien akustojen kapasiteettiin ja reaktorin ja polttoainealtaiden jälkilämmönpoistoa turvaavien jäähdytystornien rakennustyöt ovat käynnissä.
Olkiluoto 3 -projektissa laitoksen yksityiskohtainen suunnittelu on pääosin STUKin hyväksymä ja rakennustyöt sekä laitevalmistus ovat vähentyneet. STUKin valvonnan painopiste onkin siirtynyt laitteiden asennusten ja käyttöönoton valvontaan Olkiluodossa. Merkittävin avoinna oleva laitossuunnittelua koskeva asiakokonaisuus on laitoksen automaatiojärjestelmät. STUK kiinnitti automaation yleisarkkitehtuurin suunnitteluaineiston tarkastuksessa huomiota erityisesti automaatiojärjestelmien väliseen riippumattomuuteen. Aineiston tarkastus jatkui vielä vuoden 2014 alkupuolella. STUK on edellyttänyt myös automaation mahdollisen vikaantumisen turvallisuusvaikutusten arviointia ja huomioimista suunnittelussa. STUK teetti vuonna 2013 selvityksen Olkiluoto 3:n työmaan turvallisuuskulttuurin tilasta. Selvityksen perusteella turvallisuuskulttuuri Olkiluoto 3 -projektissa on kehittynyt viime vuosien aikana parempaan suuntaan. Selvityksessä suositeltiin mm. yhteisen ymmärryksen luomista turvallisuuskulttuurista TVO:n ja laitostoimittajan kesken ja turvallisuuskoordinaattoreiden työn edelleen tukemista.
Osana turvallisuuden jatkuvaa parantamista ja varautumista uusiin ydinvoimalaitoshankkeisiin STUK jatkoi oman YVL-ohjeistonsa uudistamista ja osallistui myös ydinenergialain uudistuksen valmisteluun. Vuonna 2013 tehtiin ydinenergialakiin kaksi muutosta ja ydinenergia-asetusta muutettiin kerran. Lisäksi uudet valtioneuvoston asetukset ydinvoimalaitosten turvallisuudesta ja ydinvoimalaitoksen valmiusjärjestelyistä tulivat voimaan lokakuussa 2013. Monivuotinen YVL-ohjeiston kokonaisuudistus valmistui käytännössä marraskuussa 2013. Kokonaisuudistuksen tavoitteina oli toisaalta parantaa ohjeiston selkeyttä ja käytettävyyttä ja toisaalta ajanmukaistaa tekninen vaatimustaso. Koko ohjeistorakenne ja yksittäisten ohjeiden sisäinen rakenne uudistettiin. Uudistuksessa vanha yli 70 ohjeen säännöstö korvautuu 44 uudella ohjeella, joista 40 julkaistiin nyt samanaikaisesti. Jäljellä olevista neljästä ohjeesta on olemassa lähes valmiit luonnokset, mutta useimpien näiden ohjeiden julkaiseminen edellyttää vielä lainsäädännön muutoksia. Tästä syystä seitsemän vanhaa ohjetta on edelleen voimassa. Uudet YVL-ohjeet ovat voimassa sellaisenaan uusilla ydinlaitoksilla. Rakenteilla olevilla ja käytössä olevilla ydinlaitoksilla ohjeet saatetaan voimaan erillisellä täytäntöönpanopäätöksellä.
Ydinjätteiden ja käytetyn ydinpolttoaineen käsittely ja varastointi ja voimalaitosjätteen loppusijoitus tapahtui turvallisesti eikä Loviisan ja Olkiluodon laitoksilla havaittu ongelmia. Ydinjätteitä kertyi edelleen toiminnan hyvän suunnittelun ansiosta selvästi vähemmän kuin ydinvoimalaitoksilla yleensä. Loviisan laitoksella STUK valvoi nestemäisten jätteiden kiinteytyslaitoksen käyttöönottoa. Koekiinteytyksessä laitos toimi suunnitellusti, mutta kiinteytykseen käytetyissä betoniastioissa havaittiin vaurioita, ja koekäyttö keskeytettiin näiden syyn selvittämisen ajaksi. STUK arvioi selvitykset niiden valmistuttua.
Posiva Oy (Posiva) jatkoi käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoitukseen tähtääviä toimia. Posiva jätti vuoden 2012 lopulla valtioneuvostolle kapselointi- ja loppusijoituslaitoksen rakentamislupahakemuksen ja toimitti STUKille ydinenergia-asetuksen vaatimat turvallisuutta käsittelevät asiakirja-aineistot. Loppusijoituslaitoksen pitkäaikaista turvallisuutta käsittelevän turvallisuusperustelun aineisto toimitettiin STUKille muuta aineistoa myöhemmin. Hakemusaineistojen myöhästyminen ja täydennystarpeet ovat hidastaneet tarkastusta, mutta sen arvioidaan valmistuvan vuoden 2014 loppuun mennessä. Aineistojen käsittely STUKissa alkoi tarkastuksella, jossa todettiin toimitettujen tietojen riittävyys ja asianmukaisuus ja päätettiin asiakirjojen ottamisesta tarkempaan käsittelyyn. Osa toimitetusta aineistosta vaati täydennystä. Yksityiskohtaisessa tarkastuksessa STUK havaitsi joukon lisäselvitystä vaativia asioita. STUKin tukena tarkastuksessa on eri tekniikan aloja edustava ryhmä suomalaisia ja ulkomaisia asiantuntijoita. Asiakirjatarkastuksen lisäksi STUK teki Posivan johtamisjärjestelmää ja organisaation toimivuutta koskevia tarkastuksia. Tarkastuksissa todettiin, että Posivan henkilöresursointi on vielä kesken eikä Posivalla STUKin tarkastuksen perusteella ole vielä riittävää valmiutta ydinlaitoksen yksityiskohtaisen suunnittelun ja toteutuksen valvontaan ja ohjaukseen. STUK jatkaa vuonna 2014 erityisesti Posivan laitosprojektin henkilöresurssien arviointia.
Maanalaisen tutkimustilan rakentaminen valmistui pääosin vuoden jo 2012 aikana. Vuonna 2013 Posiva louhi loppusijoitusjärjestelmän toteuttamisen testaamiseen ja osittamiseen käytettäviä tiloja, viimeisiä kuilu- ja tunnelitiloja sekä teki rakennusteknisiä töitä. STUK valvoi maanalaisen tutkimustilan rakentamista, Posivan organisaation toimintaa ja seurasi Onkalossa tehtävää tutkimustyötä.
Ydinmateriaalivalvonnan toimeenpano Suomessa toimi ongelmitta. STUKin, IAEA:n ja Euroopan komission tekemissä tarkastuksissa ei löytynyt huomautettavaa. Vuonna 2013 Posiva laati ensimmäiset, komission asetuksen edellyttämät ydinmateriaalivalvontaa varten tarvittavat kapselointilaitoksen ja loppusijoituslaitoksen tekniset perustiedot ja toimitti ne Euroopan komissiolle. STUK, komissio ja IAEA todensivat laitoskäynnillä, että Onkalo on rakennettu ilmoituksen mukaisesti. Myös Olkiluoto 3:n tekniset perustiedot todennettiin tarkastuksella. Käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoituksen ydinmateriaalivalvonnan kehitystä jatkettiin yhteistyössä IAEA:n ja Euroopan komission kanssa.
Suomen ydinvoimalaitokset kävivät turvallisesti eivätkä vuoden 2013 aikana aiheuttaneet vaaraa laitosten ympäristölle tai niiden työntekijöille. Työntekijöiden yhteenlasketut säteilyannokset olivat laitoshistorian alhaisimpia ja radioaktiivisten aineiden päästöt ympäristöön erittäin pieniä. Alhaisiin työntekijöiden säteilyannoksiin vaikuttivat vuosihuoltojen lyhyys sekä laitoksilla tehdyt säteilyturvallisuusparannukset. Ydinvoimalaitosten prosesseissa syntyneitä radioaktiivisia jätteitä kertyi ennakoidulla tavalla. Niiden käsittely ja loppusijoitus maanalaisiin tiloihin tapahtui hallitusti.
Loviisan ydinvoimalaitoksella on viime vuosina ollut aikaisempia vuosia enemmän STUKille raportoitavia tapahtumia. Vuoden 2012 tapahtumien pohjalta luvanhaltija käynnisti selvitystyön, jonka suositukset raportoitiin voimalaitoksen johdolle ja STUKille vuonna 2013. STUK seuraa suositusten perusteella määriteltyjen yksityiskohtaisempien toimenpiteiden etenemistä Loviisan laitoksella sekä arvioi toimenpiteiden riittävyyttä. STUK on seurannut myös Loviisan laitoksen johtamisjärjestelmän prosessien kehittämistä sekä vuonna 2013 käynnistettyä hankintatoiminnan kehittämishanketta. Luvanhaltija on uudistanut hankintaorganisaatiotaan ja ohjeistustaan kehitystön pohjalta.
Olkiluodon käyvän ydinvoimalaitoksen osalta ei vuoden 2013 aikana noussut merkittäviä STUKin tarkastus- ja valvontatoiminnan havaintoja. STUK on vuoden aikana valvonut organisaation toimintaa tarkastamalla erityisesti laitoksen johtamiseen, muutostöihin ja hankintoihin liittyviä prosesseja sekä poikkeamien käsittelyä. STUK on seurannut myös rakenteilla olevan Olkiluoto 3:n käyttöönottoon liittyviä suunnitelmia yhdistää rakentamisprojektin johtamisjärjestelmä ja organisaatio Olkiluoto 1:n ja Olkiluoto 2:n johtamisjärjestelmään. Luvanhaltijalla on käynnissä kehityshankeita mm. johtamisjärjestelmän prosessimaisen kehittämisen ja muutostöiden hallinnan osalta.
Niin Olkiluodossa kuin Loviisassa jatkettiin turvallisuuden parantamiseksi tarvittavia muutoksia laitoksen järjestelmissä, laitteissa ja rakenteissa sekä toimintatavoissa. Olkiluodossa on käynnissä mm. varavoimageneraattoreiden uusintaan tähtäävä muutostyö, jolla parannetaan olennaisesti turvallisuusjärjestelmien sähkönsyötön luotettavuutta tarvetilanteissa. Käytetyn polttoaineen varaston laajennushanke eteni vuonna 2013 suunnitelmallisesti ja varaston käyttöönoton valmistelut ovat käynnissä. Loviisan automaatiouudistuksen toisen vaiheen toteuttamista on siirretty luvanhaltijalta saadun tiedon mukaan vuoteen 2016. Fukushiman onnettomuuden opetusten perusteella on molemmilla laitoksilla laadittu toimenpidesuunnitelmat turvallisuuden parantamiseksi. Parannusten toimeenpano ajoittuu pääosin vuosille 2014–2015. Vuonna 2013 Loviisassa tehtiin parannuksia mm. varmennettujen sähköjärjestelmien akustojen kapasiteettiin ja reaktorin ja polttoainealtaiden jälkilämmönpoistoa turvaavien jäähdytystornien rakennustyöt ovat käynnissä.
Olkiluoto 3 -projektissa laitoksen yksityiskohtainen suunnittelu on pääosin STUKin hyväksymä ja rakennustyöt sekä laitevalmistus ovat vähentyneet. STUKin valvonnan painopiste onkin siirtynyt laitteiden asennusten ja käyttöönoton valvontaan Olkiluodossa. Merkittävin avoinna oleva laitossuunnittelua koskeva asiakokonaisuus on laitoksen automaatiojärjestelmät. STUK kiinnitti automaation yleisarkkitehtuurin suunnitteluaineiston tarkastuksessa huomiota erityisesti automaatiojärjestelmien väliseen riippumattomuuteen. Aineiston tarkastus jatkui vielä vuoden 2014 alkupuolella. STUK on edellyttänyt myös automaation mahdollisen vikaantumisen turvallisuusvaikutusten arviointia ja huomioimista suunnittelussa. STUK teetti vuonna 2013 selvityksen Olkiluoto 3:n työmaan turvallisuuskulttuurin tilasta. Selvityksen perusteella turvallisuuskulttuuri Olkiluoto 3 -projektissa on kehittynyt viime vuosien aikana parempaan suuntaan. Selvityksessä suositeltiin mm. yhteisen ymmärryksen luomista turvallisuuskulttuurista TVO:n ja laitostoimittajan kesken ja turvallisuuskoordinaattoreiden työn edelleen tukemista.
Osana turvallisuuden jatkuvaa parantamista ja varautumista uusiin ydinvoimalaitoshankkeisiin STUK jatkoi oman YVL-ohjeistonsa uudistamista ja osallistui myös ydinenergialain uudistuksen valmisteluun. Vuonna 2013 tehtiin ydinenergialakiin kaksi muutosta ja ydinenergia-asetusta muutettiin kerran. Lisäksi uudet valtioneuvoston asetukset ydinvoimalaitosten turvallisuudesta ja ydinvoimalaitoksen valmiusjärjestelyistä tulivat voimaan lokakuussa 2013. Monivuotinen YVL-ohjeiston kokonaisuudistus valmistui käytännössä marraskuussa 2013. Kokonaisuudistuksen tavoitteina oli toisaalta parantaa ohjeiston selkeyttä ja käytettävyyttä ja toisaalta ajanmukaistaa tekninen vaatimustaso. Koko ohjeistorakenne ja yksittäisten ohjeiden sisäinen rakenne uudistettiin. Uudistuksessa vanha yli 70 ohjeen säännöstö korvautuu 44 uudella ohjeella, joista 40 julkaistiin nyt samanaikaisesti. Jäljellä olevista neljästä ohjeesta on olemassa lähes valmiit luonnokset, mutta useimpien näiden ohjeiden julkaiseminen edellyttää vielä lainsäädännön muutoksia. Tästä syystä seitsemän vanhaa ohjetta on edelleen voimassa. Uudet YVL-ohjeet ovat voimassa sellaisenaan uusilla ydinlaitoksilla. Rakenteilla olevilla ja käytössä olevilla ydinlaitoksilla ohjeet saatetaan voimaan erillisellä täytäntöönpanopäätöksellä.
Ydinjätteiden ja käytetyn ydinpolttoaineen käsittely ja varastointi ja voimalaitosjätteen loppusijoitus tapahtui turvallisesti eikä Loviisan ja Olkiluodon laitoksilla havaittu ongelmia. Ydinjätteitä kertyi edelleen toiminnan hyvän suunnittelun ansiosta selvästi vähemmän kuin ydinvoimalaitoksilla yleensä. Loviisan laitoksella STUK valvoi nestemäisten jätteiden kiinteytyslaitoksen käyttöönottoa. Koekiinteytyksessä laitos toimi suunnitellusti, mutta kiinteytykseen käytetyissä betoniastioissa havaittiin vaurioita, ja koekäyttö keskeytettiin näiden syyn selvittämisen ajaksi. STUK arvioi selvitykset niiden valmistuttua.
Posiva Oy (Posiva) jatkoi käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoitukseen tähtääviä toimia. Posiva jätti vuoden 2012 lopulla valtioneuvostolle kapselointi- ja loppusijoituslaitoksen rakentamislupahakemuksen ja toimitti STUKille ydinenergia-asetuksen vaatimat turvallisuutta käsittelevät asiakirja-aineistot. Loppusijoituslaitoksen pitkäaikaista turvallisuutta käsittelevän turvallisuusperustelun aineisto toimitettiin STUKille muuta aineistoa myöhemmin. Hakemusaineistojen myöhästyminen ja täydennystarpeet ovat hidastaneet tarkastusta, mutta sen arvioidaan valmistuvan vuoden 2014 loppuun mennessä. Aineistojen käsittely STUKissa alkoi tarkastuksella, jossa todettiin toimitettujen tietojen riittävyys ja asianmukaisuus ja päätettiin asiakirjojen ottamisesta tarkempaan käsittelyyn. Osa toimitetusta aineistosta vaati täydennystä. Yksityiskohtaisessa tarkastuksessa STUK havaitsi joukon lisäselvitystä vaativia asioita. STUKin tukena tarkastuksessa on eri tekniikan aloja edustava ryhmä suomalaisia ja ulkomaisia asiantuntijoita. Asiakirjatarkastuksen lisäksi STUK teki Posivan johtamisjärjestelmää ja organisaation toimivuutta koskevia tarkastuksia. Tarkastuksissa todettiin, että Posivan henkilöresursointi on vielä kesken eikä Posivalla STUKin tarkastuksen perusteella ole vielä riittävää valmiutta ydinlaitoksen yksityiskohtaisen suunnittelun ja toteutuksen valvontaan ja ohjaukseen. STUK jatkaa vuonna 2014 erityisesti Posivan laitosprojektin henkilöresurssien arviointia.
Maanalaisen tutkimustilan rakentaminen valmistui pääosin vuoden jo 2012 aikana. Vuonna 2013 Posiva louhi loppusijoitusjärjestelmän toteuttamisen testaamiseen ja osittamiseen käytettäviä tiloja, viimeisiä kuilu- ja tunnelitiloja sekä teki rakennusteknisiä töitä. STUK valvoi maanalaisen tutkimustilan rakentamista, Posivan organisaation toimintaa ja seurasi Onkalossa tehtävää tutkimustyötä.
Ydinmateriaalivalvonnan toimeenpano Suomessa toimi ongelmitta. STUKin, IAEA:n ja Euroopan komission tekemissä tarkastuksissa ei löytynyt huomautettavaa. Vuonna 2013 Posiva laati ensimmäiset, komission asetuksen edellyttämät ydinmateriaalivalvontaa varten tarvittavat kapselointilaitoksen ja loppusijoituslaitoksen tekniset perustiedot ja toimitti ne Euroopan komissiolle. STUK, komissio ja IAEA todensivat laitoskäynnillä, että Onkalo on rakennettu ilmoituksen mukaisesti. Myös Olkiluoto 3:n tekniset perustiedot todennettiin tarkastuksella. Käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoituksen ydinmateriaalivalvonnan kehitystä jatkettiin yhteistyössä IAEA:n ja Euroopan komission kanssa.
Kokoelmat
- STUKin omat sarjajulkaisut [2304]