Metropolialueen nuorten siirtyminen yläkoulusta toiselle asteelle: osaaminen ja hyvinvointi
Hotulainen, Risto; Rimpelä, Arja; Karvonen, Sakari; Kupiainen, Sirkku; Lindfors, Pirjo; Kinnunen, Jaana M.; Vainikainen, Mari-Pauliina; Wallenius, Tommi (2016)
Lataukset:
Hotulainen, Risto
Rimpelä, Arja
Karvonen, Sakari
Kupiainen, Sirkku
Lindfors, Pirjo
Kinnunen, Jaana M.
Vainikainen, Mari-Pauliina
Wallenius, Tommi
Valtioneuvoston kanslia
2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016101024922
Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja : 27/2016
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016101024922
Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja : 27/2016
Kuvaus
Tämä julkaisu on toteutettu osana valtioneuvoston vuoden 2014 selvitys- ja tutkimussuunnitelman toimeenpanoa (tietokayttoon.fi).
Tiivistelmä
Kouluikäisten oppiminen ja hyvinvointi ovat olleet pääosin erillisiä saarekkeita niin tutkimuk-sessa, lainsäädännössä kuin koulujen käytännön toiminnassa. Vuonna 2011 metropolialueen 14 kunnan seitsemännen luokan oppilaille (N ≈ 10 000) tehdyssä tutkimuksessa yhdistettiin oppiminen ja hyvinvointi. Tutkimus uusittiin oppilaiden ollessa yhdeksännellä luokalla. Seu-rantaa jatkettiin yhdistämällä aineistoon toisen asteen yhteisvalintatiedot ja selvittämällä nuor-ten toisen asteen opintojen tilannetta ensimmäisen lukuvuoden keväällä. Kuvaamme tässä raportissa niitä oppimiseen ja hyvinvointiin liittyviä tekijöitä, jotka selittävät oppilaiden eriytyviä kehityspolkuja yläkoulun aikana ja oppilaiden hakeutumista erilaisille opintopoluille toisen as-teen valinnassa. Lisäksi selvitämme koulujen oppimisen tuen käytänteitä ja opiskeluhuollon resursseja sekä koulujen yhteistä toimintakulttuuria luovia koulujen toimintakäytänteitä hyvin-voinnin näkökulmasta Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen TEAviisarin ja valtakunnallisen VALAISE-seurantahankkeen rehtorikyselyn perusteella.
Kokoelmat
- Kirjat [4197]