Työterveyshuollon laatukysely ja laatutasoluokitus 2018
Leino, Timo; Syynimaa, Susanna; Hirvonen, Maria (2018)
Leino, Timo
Syynimaa, Susanna
Hirvonen, Maria
Työterveyslaitos
2018
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:9789522618283
Tietoa työstä
https://urn.fi/URN:ISBN:9789522618283
Tietoa työstä
Tiivistelmä
Työterveysyksiköillä on ollut jo pitkään erilaisia laatujärjestelmiä, joita on myös auditoitu. Vuodesta 2014 lähtien on työterveyshuolloilta edellytetty kirjallista hyvän työterveyshuolto-käytännön mukaista laatujärjestelmää (VNa 708/2013, § 5).
Laatujärjestelmän tavoitteena on varmistaa, että työterveyshuollon asiakkaat saavat tasalaatuisia palveluja kaikkialla Suomessa. Työterveyshuollon laadun seuranta edellyttää, että tavoitteet on määritelty selkeästi, toimintaprosessit on kuvattu ja mittarit toiminnan seuraamiseksi on määritelty niin, että myös työterveyshuollon asiakkaan on mahdollista seurata ja arvioida työterveysyksikön toimintaa sekä palvelujen ja yhteistyön laatua ja vaikuttavuutta. (Uitti ym. 2014)
Valtakunnallinen Työterveyshuollon laatuverkosto on toiminut vuodesta 2016 lähtien. Sen ovat perustaneet Työterveyslaitos ja työterveystoiminnan laadun edistämisestä kiinnostuneet työterveysyksiköt. Yhtenä verkoston tavoitteena on kehittää valtakunnallinen laatumittaristo ja tasoluokitus työterveyspalveluiden laadun arviointia varten. Yhteisen kehittämistyön tuloksena syntyi nyt raportoitava ensimmäinen työterveyshuollon laatuverkoston jäsenille suunnattu laatukysely. Työterveysyksiköt voivat käyttää kyselyn tietoja oman toimintansa kehittämiseen sekä oman toiminnan vertailuun muihin yksiköihin nähden.
Laatujärjestelmän tavoitteena on varmistaa, että työterveyshuollon asiakkaat saavat tasalaatuisia palveluja kaikkialla Suomessa. Työterveyshuollon laadun seuranta edellyttää, että tavoitteet on määritelty selkeästi, toimintaprosessit on kuvattu ja mittarit toiminnan seuraamiseksi on määritelty niin, että myös työterveyshuollon asiakkaan on mahdollista seurata ja arvioida työterveysyksikön toimintaa sekä palvelujen ja yhteistyön laatua ja vaikuttavuutta. (Uitti ym. 2014)
Valtakunnallinen Työterveyshuollon laatuverkosto on toiminut vuodesta 2016 lähtien. Sen ovat perustaneet Työterveyslaitos ja työterveystoiminnan laadun edistämisestä kiinnostuneet työterveysyksiköt. Yhtenä verkoston tavoitteena on kehittää valtakunnallinen laatumittaristo ja tasoluokitus työterveyspalveluiden laadun arviointia varten. Yhteisen kehittämistyön tuloksena syntyi nyt raportoitava ensimmäinen työterveyshuollon laatuverkoston jäsenille suunnattu laatukysely. Työterveysyksiköt voivat käyttää kyselyn tietoja oman toimintansa kehittämiseen sekä oman toiminnan vertailuun muihin yksiköihin nähden.
Kokoelmat
- Kirjat [550]