Onko yhdistetyssä terveydenhuollon maksukatossa järkeä? : Vaikutusarvio eri vaihtoehdoista
Tervola, Jussi; Heino, Pekka (2020)
Tervola, Jussi
Heino, Pekka
THL
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-502-5
Työpaperi : 2020_022
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-502-5
Työpaperi : 2020_022
Tiivistelmä
Yksi potentiaalinen ja usein ehdotettu keino kotitalouksien suurten terveysmenojen pienentämiseksi on lääkekaton, asiakasmaksukaton ja matkakaton yhdistäminen yhdeksi maksukatoksi. Selvityksessä analysoidaan eri tavoilla yhdistetyn maksukaton potentiaalisia vaikutuksia kotitalouksien toimeentulon sekä julkistalouden näkökulmasta.
Tulosten mukaan kolmen katon yhdistäminen kustannusneutraalisti siirtää maksurasitetta yhteensä 30–40 miljoonaa euroa 220 000 eniten maksavalta henkilöltä 180 000 vähemmän maksavalle henkilölle. Maksukattojen yhdistäminen keventäisi ennen kaikkea terveydenhuollon suurkäyttäjien, iäkkäiden ja pienituloisten kotitalouksien maksurasitetta. Vastaavasti kustannusneutraali maksukattojen yhdistäminen kasvattaisi alle 65-vuotiaiden ja parempituloisten kotitalouksien maksuja.
Tulosten perusteella maksukattojen yhdistäminen on toimiva vaihtoehto, jos tavoitteena on helpottaa sairastavimpiin kotitalouksiin kohdistuvaa maksurasitetta vuositasolla. Jos tavoitteena on keventää erityisesti alkuvuoteen kohdistuvaa suurta maksurasitetta, jotkin muut vaihtoehdot ovat todennäköisesti toimivampia.
Tulosten mukaan kolmen katon yhdistäminen kustannusneutraalisti siirtää maksurasitetta yhteensä 30–40 miljoonaa euroa 220 000 eniten maksavalta henkilöltä 180 000 vähemmän maksavalle henkilölle. Maksukattojen yhdistäminen keventäisi ennen kaikkea terveydenhuollon suurkäyttäjien, iäkkäiden ja pienituloisten kotitalouksien maksurasitetta. Vastaavasti kustannusneutraali maksukattojen yhdistäminen kasvattaisi alle 65-vuotiaiden ja parempituloisten kotitalouksien maksuja.
Tulosten perusteella maksukattojen yhdistäminen on toimiva vaihtoehto, jos tavoitteena on helpottaa sairastavimpiin kotitalouksiin kohdistuvaa maksurasitetta vuositasolla. Jos tavoitteena on keventää erityisesti alkuvuoteen kohdistuvaa suurta maksurasitetta, jotkin muut vaihtoehdot ovat todennäköisesti toimivampia.
Kokoelmat
- Kirjat [4169]