Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen peruskouluissa : TEA 2019 : Koulupäivään liikuntaa lisäävät toimenpiteet ovat yleistyneet
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos
22.05.2020
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020051938346
Tilastoraportti : 15/2020
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020051938346
Tilastoraportti : 15/2020
Tiivistelmä
Peruskoulujen hyvinvointia, terveyttä ja yhteisöllistä toimintakulttuuria edistävä toiminta
on kehittynyt positiiviseen suuntaan vuonna 2019. Koulupäivään liikuntaa lisäävät toimenpiteet ovat edelleen yleistyneet. Myös oppilashuoltopalvelut ovat yhä useammassa
koulussa käytettävissä ja niiden henkilöstöresurssit ovat kasvaneet. Oppilaat osallistuvat koulun toimintojen suunnitteluun, järjestämiseen ja arviointiin yhä useammin. Koulujen terveellisyyden ja turvallisuuden sekä yhteisön hyvinvoinnin tarkastukset toteutuvat kouluissa aiempaa useammin.
Koulujen toiminnassa on edelleen myös kehitettävää. Oppilaiden osallisuus on yleistynyt, mutta huoltajien osallistuminen koulun toiminnan suunnitteluun, järjestämiseen ja arviointiin ei ole kehittynyt samalla tavoin. Koulujen oppilashuoltoryhmät kokoontuivat aiempaa harvemmin, mutta niissä käsiteltävät asiat vastasivat entistä paremmin lainsäädännössä ryhmälle määriteltyjä tehtäviä. Oppilashuoltopalvelut ovat käytettävissä yhä useammassa koulussa, mutta edelleen lääkäripalvelut puuttuivat kokonaan tai niiden
järjestämisestä ei ollut tietoa 11 prosentissa kouluista. Psykologipalvelujen osalta näin oli
yhdeksässä prosentissa ja kuraattoripalvelujen osalta kahdessa prosentissa kouluista.
on kehittynyt positiiviseen suuntaan vuonna 2019. Koulupäivään liikuntaa lisäävät toimenpiteet ovat edelleen yleistyneet. Myös oppilashuoltopalvelut ovat yhä useammassa
koulussa käytettävissä ja niiden henkilöstöresurssit ovat kasvaneet. Oppilaat osallistuvat koulun toimintojen suunnitteluun, järjestämiseen ja arviointiin yhä useammin. Koulujen terveellisyyden ja turvallisuuden sekä yhteisön hyvinvoinnin tarkastukset toteutuvat kouluissa aiempaa useammin.
Koulujen toiminnassa on edelleen myös kehitettävää. Oppilaiden osallisuus on yleistynyt, mutta huoltajien osallistuminen koulun toiminnan suunnitteluun, järjestämiseen ja arviointiin ei ole kehittynyt samalla tavoin. Koulujen oppilashuoltoryhmät kokoontuivat aiempaa harvemmin, mutta niissä käsiteltävät asiat vastasivat entistä paremmin lainsäädännössä ryhmälle määriteltyjä tehtäviä. Oppilashuoltopalvelut ovat käytettävissä yhä useammassa koulussa, mutta edelleen lääkäripalvelut puuttuivat kokonaan tai niiden
järjestämisestä ei ollut tietoa 11 prosentissa kouluista. Psykologipalvelujen osalta näin oli
yhdeksässä prosentissa ja kuraattoripalvelujen osalta kahdessa prosentissa kouluista.
Kokoelmat
- Kirjat [4025]