Sosiaali- ja terveydenhuollon sähköinen asiointi 2020-2021: Väestön kokemukset
Kyytsönen, Maiju; Aalto, Anna-Mari; Vehko, Tuulikki (2021)
Kyytsönen, Maiju
Aalto, Anna-Mari
Vehko, Tuulikki
THL
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-680-0
Raportti : 2021_007
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-680-0
Raportti : 2021_007
Tiivistelmä
Digitalisaatio oli edennyt sosiaali- ja terveydenhuollossa viimeisten kolmen vuoden aikana selvästi. Palveluiden käyttö oli osalle väestöstä muodostunut tavanomaiseksi tavaksi hoitaa asioita, etenkin terveydenhuollon puolella. Toisaalta sähköinen asiointi ei ollut kaikille mahdollista ja esimerkiksi osaamisessa oli edelleen suuria eroja ikäryhmien välillä. Sosiaali- ja terveydenhuollon digitalisaatiolle ja tiedonhallinnalle asetetut strategiset tavoitteet oli saavutettu osittain. Haasteeksi tulevina vuosina näyttää muodostuvan se, miten samanaikaisesti pystytään lisäämään sähköisten palveluiden sisältöjä tai määrää laadukkaalla tavalla sekä huolehtimaan siitä, että digitaalisesti syrjäytyneille pystytään tarjoamaan riittävästi tukea digitaalisessa ympäristössä toimimiseen heidän niin halutessaan. Sosiaali- ja terveydenhuollon digitalisaatiota ja sähköistä asiointia tutkittiin Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen FinSote-väestökyselyssä, joka toteutettiin ositettuna satunnaisotantana 20-vuotta täyttäneelle väestölle. Vastaajia kyselyyn kertyi 28 199 (vastausprosentti 46,4). Lisäksi pienempi joukko vastaajista sai erillisen digi-moduulin, joka sisälsi sähköiseen asiointiin ja digitalisaatioon liittyviä kysymyksiä. Sen vastaajamäärä oli 6 034 (vastausprosentti 45,7).
Kokoelmat
- Kirjat [4033]