Oppimisen johtaminen : Teoreettinen katsaus klassikoihin ja uudempiin malleihin. TYÖ2030 - Työn ja työhyvinvoinnin kehittämisohjelma
Ryky, Pinja (2022)
Ryky, Pinja
Editori
Kulmala, Sanna
Ferin Shabeer, Zama
Työterveyslaitos
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-391-032-4
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-391-032-4
Tiivistelmä
Jatkuvan oppimisen ja sen johtamisen merkitys organisaatioissa on korostunut jatkuvasti viimeisen kolmenkymmenen vuoden ajan. Muutosvauhdin jatkuva nopeutuminen ja toimintaympäristöjen muuntuminen kompleksisimmaksi vaikuttavat kokonaisvaltaisesti organisaatioihin ja ihmisiin. Alati muuttuvat toimintaympäristöt synnyttävät tarpeen oppimisen johtamiselle, mikä on tämän teoreettisen katsauksen teemana.
Oppimisen johtamista haastaa se, että monilla organisaatioilla voi olla vähäiset resurssit tai kenties puutteellinen käsitys työntekijöiden oppimisen tukemisesta (esim. Lizier & Reich, 2019). Näin voi olla esimerkiksi pienissä ja keskisuurissa organisaatioissa. Toisaalta tulee muistaa, että pienillä ja keskisuurilla organisaatioilla on monia etuja oppimisen johtamisessa. Kehittämistyö on ketterämpää, kokeilut helpompia ja kohtaamisille usein luontaisemmat ympäristöt yhteistyön ollessa tiivistä. Tämän katsauksen tavoitteena onkin tutkimuskirjallisuuteen pohjaten auttaa kaikensuuruisia organisaatioita ymmärtämään oppimisen johtamisen hyödyt ja esitellä malleja, joiden pohjalta oppimisen johtamisen muutoksia voidaan lähteä virittämään. Katsauksen rakenne kulkee klassikkoteorioiden esittelystä moderneihin teorioihin ja tutkielmiin. Näiden jälkeen esitellään muutama pienten ja keskisuurten organisaatioiden oppimisen johtamisen ja tukemisen teoria. Lopuksi esitellään tärkeimmät katsauksen perusteella syntyneet johtopäätelmät.
Oppimisen johtamista haastaa se, että monilla organisaatioilla voi olla vähäiset resurssit tai kenties puutteellinen käsitys työntekijöiden oppimisen tukemisesta (esim. Lizier & Reich, 2019). Näin voi olla esimerkiksi pienissä ja keskisuurissa organisaatioissa. Toisaalta tulee muistaa, että pienillä ja keskisuurilla organisaatioilla on monia etuja oppimisen johtamisessa. Kehittämistyö on ketterämpää, kokeilut helpompia ja kohtaamisille usein luontaisemmat ympäristöt yhteistyön ollessa tiivistä. Tämän katsauksen tavoitteena onkin tutkimuskirjallisuuteen pohjaten auttaa kaikensuuruisia organisaatioita ymmärtämään oppimisen johtamisen hyödyt ja esitellä malleja, joiden pohjalta oppimisen johtamisen muutoksia voidaan lähteä virittämään. Katsauksen rakenne kulkee klassikkoteorioiden esittelystä moderneihin teorioihin ja tutkielmiin. Näiden jälkeen esitellään muutama pienten ja keskisuurten organisaatioiden oppimisen johtamisen ja tukemisen teoria. Lopuksi esitellään tärkeimmät katsauksen perusteella syntyneet johtopäätelmät.
Kokoelmat
- Kirjat [534]