Tekoäly työn kehittämisen tueksi! : Tekoälyavusteinen kehittämistoiminta digitaalisilla oppimisalustoilla
Kurki, Anna-Leena; Toivanen, Minna; Yli-Kaitala, Kirsi; Koskela, Inka; Heusala, Tiina; Luokkala, Kirsi; Gluschkoff, Kia; Kalakoski, Virpi (2022)
Kurki, Anna-Leena
Toivanen, Minna
Yli-Kaitala, Kirsi
Koskela, Inka
Heusala, Tiina
Luokkala, Kirsi
Gluschkoff, Kia
Kalakoski, Virpi
Työterveyslaitos
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-391-031-7
Tietoa työstä
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-391-031-7
Tietoa työstä
Tiivistelmä
Työelämässä oppiminen ja kehittäminen tapahtuu yhä useammin verkkovälitteisesti. Digitaaliset alustat tarjoavatkin mahdollisuuksia tukea ryhmien työskentelyä ja vuorovaikutteista oppimista. Työterveyslaitoksen toteuttamassa Tekoäly työn kehittämisen tueksi -tutkimuksessa tarkastelimme digitaalisella oppimisalustalla tapahtuvaa työ- ja virtuaaliyhteisöjen oppimis- ja kehittämistoimintaa ja luonnollisen kielen analyysiin perustuvien tekoälytoiminnallisuuksien mahdollisuuksia ja rajoitteita osana tätä toimintaa. Hankkeessa toteutettiin kolme tekoälyä hyödyntävää kehittämisprosessia. Lisäksi aineistoa kerättiin haastatteluin ja kyselyllä.
Tutkimuksen mukaan onnistuneen kehittämisen lähtökohtia ovat turvallinen ja luottamuksellinen oppimisilmapiiri sekä tuki ja ohjaus. Tulosten perusteella verkko-oppimisen alustat ja niiden toiminnallisuudet voidaan valjastaa palvelemaan oppimista tiedonhankintana, osallistumisena tai tiedon luomisena. Digitaalinen alusta tarjoaa uudenlaisia välineitä ohjauksen tueksi, mutta vaatii myös erilaista työotetta kuin kasvokkain toteutettu prosessi. Verkossa ohjaaminen on kognitiivisesti vaativa työtehtävä eli siinä tarvitaan inhimillisen tiedonkäsittelyn toimintoja. Niihin liittyy kuitenkin rajoituksia, jotka tulevat arjen työssä vastaan. Ohjaajat kokevat, että alustan tekoälytoiminnallisuudet helpottavat ohjaustyötä, etenkin jos ryhmä on suuri. Tekoälyn tekemät kiteytykset voivat myös vähentää työmuistikuormaa. Analyysimme osoitti, että tekoälytoiminnallisuudet osana kehittämisprosessia auttavat vahvistamaan tiedon reflektointia, osallistumista ja vuorovaikutusta ryhmässä sekä uuden toimintatavan rakentamista yhdessä.
Tekoälytoiminnallisuuksien seuraukset ovat kytköksissä ohjaajan antamiin tehtäviin ja kysymyksiin. Toiminnallisuuksien käytön rajoitteet kytkeytyivät tekoälyn tekemien koosteiden laatuun, luotettavuuteen ja ymmärrettävyyteen. Mikäli näihin rajoitteisiin löydetään ratkaisu, voivat toiminnallisuudet palvella ohjaajaa nykyistä paremmin. Alustan analytiikka tarjoaa tietoa osallistujien toiminnasta ja auttaa suuntamaan valmennusta osallistujien kiinnostusta ja tarpeita vastaavaksi tai kohdentamaan esimerkiksi aktivointiviestejä. Toiminnallisuuksien ja analytiikan avulla ohjaajan on myös mahdollista tukea oman ja osallistujien tarkkavaisuuden suuntaamista. Niiden täysimittainen hyödyntäminen vaatii kuitenkin uutta osaamista ohjaajalta.
Tutkimus avaa uusia näkökulmia ja tulevaisuuden suuntaviivoja digipohjaiselle kehittämiselle. Tutkimuksen tuloksena syntynyt Kehitä työtä verkossa! Vuorovaikutteinen kehittäminen tekoälyn tuella -fasilitointiopas tarjoaa pedagogista tukea ja käytännön työkaluja tekoälyavusteisten kehittämisprosessin suunnitteluun ja toteutukseen.
Tutkimuksen mukaan onnistuneen kehittämisen lähtökohtia ovat turvallinen ja luottamuksellinen oppimisilmapiiri sekä tuki ja ohjaus. Tulosten perusteella verkko-oppimisen alustat ja niiden toiminnallisuudet voidaan valjastaa palvelemaan oppimista tiedonhankintana, osallistumisena tai tiedon luomisena. Digitaalinen alusta tarjoaa uudenlaisia välineitä ohjauksen tueksi, mutta vaatii myös erilaista työotetta kuin kasvokkain toteutettu prosessi. Verkossa ohjaaminen on kognitiivisesti vaativa työtehtävä eli siinä tarvitaan inhimillisen tiedonkäsittelyn toimintoja. Niihin liittyy kuitenkin rajoituksia, jotka tulevat arjen työssä vastaan. Ohjaajat kokevat, että alustan tekoälytoiminnallisuudet helpottavat ohjaustyötä, etenkin jos ryhmä on suuri. Tekoälyn tekemät kiteytykset voivat myös vähentää työmuistikuormaa. Analyysimme osoitti, että tekoälytoiminnallisuudet osana kehittämisprosessia auttavat vahvistamaan tiedon reflektointia, osallistumista ja vuorovaikutusta ryhmässä sekä uuden toimintatavan rakentamista yhdessä.
Tekoälytoiminnallisuuksien seuraukset ovat kytköksissä ohjaajan antamiin tehtäviin ja kysymyksiin. Toiminnallisuuksien käytön rajoitteet kytkeytyivät tekoälyn tekemien koosteiden laatuun, luotettavuuteen ja ymmärrettävyyteen. Mikäli näihin rajoitteisiin löydetään ratkaisu, voivat toiminnallisuudet palvella ohjaajaa nykyistä paremmin. Alustan analytiikka tarjoaa tietoa osallistujien toiminnasta ja auttaa suuntamaan valmennusta osallistujien kiinnostusta ja tarpeita vastaavaksi tai kohdentamaan esimerkiksi aktivointiviestejä. Toiminnallisuuksien ja analytiikan avulla ohjaajan on myös mahdollista tukea oman ja osallistujien tarkkavaisuuden suuntaamista. Niiden täysimittainen hyödyntäminen vaatii kuitenkin uutta osaamista ohjaajalta.
Tutkimus avaa uusia näkökulmia ja tulevaisuuden suuntaviivoja digipohjaiselle kehittämiselle. Tutkimuksen tuloksena syntynyt Kehitä työtä verkossa! Vuorovaikutteinen kehittäminen tekoälyn tuella -fasilitointiopas tarjoaa pedagogista tukea ja käytännön työkaluja tekoälyavusteisten kehittämisprosessin suunnitteluun ja toteutukseen.
Kokoelmat
- Kirjat [509]