Hyppää sisältöön
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL
  • Kirjat
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL
  • Kirjat
  • Näytä viite
Julkarin haku- ja käyttöohje
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomeksi
  • På svenska
  • In English
  • Kirjaudu
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Palvelusetelikokeilun arviointikehikko

Jonsson, Pia Maria; Parhiala, Kimmo; Sinervo, Timo; Aalto, Anna-Mari; Seppälä, Timo T.; Kärkkäinen, Jukka; Väyrynen, Riikka (2017)

Refworks
 
Avaa tiedosto
46_Palvelusetelikokeilun arviointikehikko2016.pdf (505.2Kt)
Lataukset: 


Jonsson, Pia Maria
Parhiala, Kimmo
Sinervo, Timo
Aalto, Anna-Mari
Seppälä, Timo T.
Kärkkäinen, Jukka
Väyrynen, Riikka
Valtioneuvoston kanslia
2017
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-287-413-9
Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja : 46/2017
Tiivistelmä
Sosiaali- ja terveysministeriön käynnistämän palvelusetelikokeilun tavoitteena on löytää valinnanvapauden malli, joka on sekä taloudellisesti tarkoituksenmukainen että mahdollistaa asiakkaiden yhdenvertaisen hoitoon pääsyn. Lisäksi asiakkaiden osallistumisella palvelujen valintaan kannustetaan tuottajia kehittämään palvelujaan. Kokeiluun osallistuvat kunnat valittiin syksyllä 2016 ja kokeilut ovat käynnistyneet vuoden 2017 alussa. Palvelusetelikokeilu on osa hallituksen Palvelut asiakaslähtöiseksi–kärkihanketta.

Palvelusetelikokeilun arviointityön tukemista varten Terveyden ja hyvinvoinnin laitos on laatinut arviointikehikon, joka nostaa esiin kokeilun onnistumisen ja kokeilun tuottaman tiedon hyödynnettävyyden kannalta keskeisiä kysymyksiä. Toimivan arviointikehikon rakentaminen liittyy läheisesti koko kokeiluasetelman luomiseen. Kehikon muodostamisessa on pyritty huomioimaan kokeilualueiden erityispiirteet ja mahdollisuudet kerätä ja raportoida arvioinnin kannalta keskeistä tietoa.

Arvioinnin lähtökohtana on selvittää, toteutuvatko valinnanvapauden välttämättömät edellytykset: Ovatko asiakkaat tietoisia oikeudesta valita? Onko riittävästi vaihtoehtoisia palvelutuottajia? Onko asiakkailla saatavilla riittävästi vertailutietoa vaihtoehdoista? Seuraako raha sujuvasti asiakasta valitulle tuottajalle? Arviointityössä on tärkeää tarkastella myös mitkä ovat kokeilujen seurannaisvaikutukset järjestäjien, palvelutuotannon, talouden, henkilöstön ja asiakkaiden näkökulmasta.
Kokoelmat
  • Kirjat [3739]
tietopalvelu@thl.fiSaavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatSivukartta

Aineistojen tallentajille

Kirjaudu sisäänRekisteröidy tallentajaksi
tietopalvelu@thl.fiSaavutettavuusseloste